Amsterdamse Bostheater wordt culturele hotspot
Amsterdams Bostheater heeft grote ambities. Het moet de culturele hotspot worden van Groot-Amsterdam. Directeur Ingejan Ligthart Schenk vertelt.
Morgen gaat Shakespeares romantische komedie Much Ado About Nothing in première in het Amsterdamse Bostheater. Liefde, misleiding en sabotage rond een walmend frietkot op een verlaten parkeerterrein, maar wel te midden van het groen. De voorstelling is nog maar het begin. Als het aan regisseur en directeur Ingejan Ligthart Schenk (43) ligt, breidt het Amsterdamse Bostheater de komende jaren flink uit. Wat zich nu nog verschuilt achter bomen, moet ontpoppen tot het 'Central Park' van Groot-Amsterdam.
Het Amsterdamse Bos als Central Park van Groot-Amsterdam. Toe maar, u heeft geen gebrek aan ambitie.
'De term Central Park komt niet van mij maar van de Amsterdamse wethouder cultuur Kajsa Ollongren. Maar het idee is minder megalomaan dan het lijkt. Het Amsterdams Bos ligt natuurlijk niet centraal als je slechts vanuit de hoofdstad denkt. Maar betrek Amstelveen en omgeving erbij, zeg maar Groot-Amsterdam, dan wordt het Amsterdamse Bos plots het groene middelpunt. Ik wil daarvan een cultuureiland maken. Met een uitgebreidere programmering van mei tot september, meer akoestische popconcerten, laboratoriumvoorstellingen, atelierprojecten, literaire wandelingen, circustheater en bijvoorbeeld een beeldentuin en een retorica-academie. Het wordt in ieder geval méér dan die ene grote zomerproductie waarvoor we nu worden gesubsidieerd. Dit sluit aan bij het beleid van Amsterdam om te decentraliseren.'
Nu treden toch ook al bands op, in kleine bezetting?
'Er is een Vaderdagconcert, met jeugdige muzikanten. Er zijn vinger oefeningen van jonge makers, uit het Boslab en het Bos-atelier. Wat wil je nog meer?'
'Jonge theatermakers hebben een groot gebrek aan speelmogelijkheden. Het Bos is een ultieme leerschool: alles is transparant. Behalve bomen en struiken heb je geen coulissen of zwarte doos om iets te verhullen. Je moet dealen met de elementen, overvliegende vliegtuigen, picknickend publiek. Ik wil hen de kans geven te experimenteren met de grote toneelopening van het Bostheater. Die vraagt bijvoorbeeld een grote bezetting en een choreografie voor op- en afgaan. De eigenaar van het Bos, de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, wil ook meer reuring tussen de bomen. Zodat niet alleen de bomen het uitje zijn, maar het sociale leven tussen het groen.'
Een festivalisering van het Amsterdamse Bos, met hippe horeca?
'Dat ambieer ik niet. Festivals zijn er genoeg. En plannen voor eventuele horeca laat ik over aan anderen. Wel blijven de picknickmand, een glas rosé en het Bostheater met elkaar versmolten. Dat is de charme en de kracht: acteurs stappen zo het sociale gebeuren van toeschouwers binnen. Zoals dat vroeger ook ging in The Globe Theatre van William Shakespeare. Tot zonsondergang.'
In Much Ado About Nothing, dat U heeft gemaakt met het Noord Nederlands Toneel, crossen jeeps en vracht-wagens over het lommerrijke podium, rond een walmend frietkot. Een drukke wereld, waarin iedereen zich almaar stoerder, cooler en harder voordoet.
IS DEZE DRUKTE EEN VOORBODE VAN HET 'CULTUUREILAND'?
'Nee, juist niet! Het stuk eindigt met een hunkerend happy end onder een magische sterrenhemel, een pleidooi voor een liefdevol en menselijk samenzijn. Die menselijke maat koester ik in het Amsterdamse Bostheater, ook als het straks hopelijk een cultuureiland wordt.'
Much Ado About Nothing door het Amsterdamse Bostheater in coproductie met Noord Nederlands Toneel. Muziek: Eef van Breen Group. T/m 5/9 (dinsdag t/m zaterdag; 24/7 première, 21.00 uur.
Veelzijdig regisseur
Ingejan Ligthart Schenk (1971) begon na de Toneelschool Arnhem (1995) als acteur en theatermaker bij het repertoirecollectief 't Barre Land. Eind 2011 volgde hij Francis Sanders op als artistiek leider en regisseur van het Amsterdamse Bostheater en begeleider van het jongemakerstraject Boslab. Hij speelt af en toe in series zoals Baantjer en Moordvrouw.