INTERVIEW

Amsterdam Drawing: vijftig galeries op de NDSM

Donderdag is de derde editie van Amsterdam Drawing, de beurs voor kunst op papier. Oprichter Hans Gieles: 'Een wandvullende tekening kan heel intiem zijn.'

Beeld Amsterdam Drawing

Uit welke noodzaak is Amsterdam Drawing ontstaan?

'Dat gebeurde heel intuïtief. Ons stond een beurs voor ogen met een intiem karakter; een die noopt tot rustig kijken en vergelijken. Dat je niet springt van een sculptuur van Tony Cragg naar een lijntekening van Pablo Picasso. Met een vermeende veronachtzaming van de tekenkunst had het weinig te maken.'

Is er een verschil tussen het publiek op uw beurs en dat van andere kunstbeurzen?

'Bij ons wordt denk ik iets geconcentreerder gekeken. Er lopen minder mensen rond waarvan je denkt: die hadden vanmiddag ook naar de dierentuin kunnen gaan.'

U rept van een intieme beleving. Sommige werken meten meer dan twee meter.

'Intimiteit zit hem niet alleen in schaal. Het zit ook in eerlijkheid, directheid, het persoonlijke van een handschrift. Een wandvullende tekening kan heel intiem zijn.'

Van welke werken bent u zelf onder de indruk?

'Van veel. En dan hangt nu nog lang niet alles. Allereerst: DAM Gallery uit Berlijn heeft een overzicht van Manfred Mohr, een Duitse kunstenaar die bekend werd door de zogenaamde plotter-techniek. Hij was een van de eersten die volledig computer-gegenereerde kunst maakte. Verder noem ik een prachtige Herman de Vries bij Art Affairs, en het werk van Danica Phelps bij Michael Sturm. Die laatste neemt de hele artistieke geschiedenis van het werk mee in de tekening zelf, zoals de totstandkoming en de aankoop. Heel bijzonder.'

Dit jaar doen vijftig galeries mee; hoeveel kunsthandelaren moest u teleurstellen?

'Niet veel. Dat komt omdat wij werken op basis van uitnodiging, anders dan de meeste beurzen. Onze selectie-criteria zijn vrij eenvoudig: allereerst kwaliteit. En dan een zekere staat van dienst.

'Net zo belangrijk is: collegialiteit. Sociaal gedrag naar mede-standhouders. En geen chagrijnig gezicht in de stand of ballotage van bezoekers.'

Hans Gieles (L), organisator Amsterdam Drawing. Beeld ilovenoord

Er doen tien buitenlandse galeries mee, maar nul uit de Nederlandse provincie.

'Volgens mij zit er ook een galerie uit Goes bij (lacht), maar je hebt gelijk: Amsterdam Drawing is georiënteerd op de Randstad en het buitenland. Maar locatie is geen criterium. En zeker geen eis. Een collectie fantastische tekeningen uit Heerenveen is zeker welkom.'

Uw concept laat zich goed exploiteren; zijn er plannen voor, zeg, Brussel Drawing?

'Daar hebben Francis (Boeske, de andere initiator, red.) en ik zeker aan gedacht. De moeilijkheid is: hoe waarborg je dat het concept intact blijft. We zouden voortdurend onderweg zijn; onze eigen galerie, Vous Etes Ici, zouden we op moeten geven. En het werk in de galerie is nog veel te leuk.'

Amsterdam Drawing, 18-21 september, NDSM-werf, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden