Amerikaanse Playboy kiest weer voor blote vrouwen

Het erotisch tijdschrift Playboy gaat toch weer foto's van blote vrouwen publiceren. Het Amerikaanse mannenblad stopte daar een jaar geleden mee, maar die koerswijziging heeft niet het gewenste resultaat gehad. Daarom grijpt Playboy nu terug naar de formule waarmee het wereldberoemd is geworden.

Beeld Instagram @Playboy

'Ik ben de eerste om toe te geven dat de wijze waarop het blad met naaktheid is omgegaan, niet van deze tijd was, maar naakt volledig bannen was verkeerd', schrijft creatief directeur Cooper Hefner van Playboy op Twitter. Volgens de zoon van Playboy-oprichter Hugh Hefner eist het blad door de terugkeer van naakte vrouwen in de Amerikaanse versie van het tijdschrift 'zijn identiteit weer op'.

Verder commentaar wilde Hefner niet kwijt over de beslissing. Wel werd zijn aankondiging op sociale media toegelicht met de hashtag #NakedIsNormal (Naakt is normaal). Deze zal ook te zien zijn op de cover van het eerstvolgende maart/april-nummer van Playboy in de Verenigde Staten.

Pamela Anderson

Vorig jaar besloot Playboy niet langer naaktfoto's te publiceren. Nu op internet overal seks is te vinden, is bloot in een papieren tijdschrift uit de tijd, verklaarde het tijdschrift toen. Bovendien kreeg het door Hugh Hefner in 1953 opgerichte mannenblad steeds vaker kritiek van vrouwen die de naaktfoto's vernederend en beledigend vonden.

Actrice en fotomodel Pamela Anderson mocht 'geschiedenis schrijven' en werd de allerlaatste naakte vrouw die in de Playboy te bewonderen zou zijn. De beroemdste Playmate ter wereld, die voor de veertiende keer uit de kleren mocht gaan op de omslag van het mannenblad, sloot af wat toen nog beginnend sterretje Marilyn Monroe in het debuutnummer van 1953 was begonnen.

In januari 2016 zei Nicole Kidman in de eerste Playboy zonder naakte vrouwen: 'You don't have to be naked to be sexy.'

Wat blijft er over van Playboy zonder naakt?

Playboy is zelden nog wereldnieuws, maar in oktober 2015 was het zover: het bekendste blootimperium kondigde een koerswijziging aan die het eigen bestaansrecht lijkt te ondermijnen: voortaan geen naakt meer in het blad. Lees hier de beschouwing terug van Volkskrant-redacteur Haro Kraak.

Hoofddoek

Fans en lezers wereldwijd dachten er vaak anders over. Zo liet oud-hoofdredacteur Jan Heemskerk van de Nederlandse Playboy in een vraaggesprek met de Volkskrant weten: 'Playboy zonder naakt is geen Playboy.' De huidige baas Maarten Bloem motiveerde zijn beslissing om wel naakt te blijven publiceren in de Nederlandse Playboy en de Amerikaanse collega's dus niet te volgen als volgt: 'Naaktfotografie in combinatie met journalistieke verhalen maken Playboy uniek. Ik snap dat er ook naakt is te vinden op internet, en dat is prima. Het kan makkelijk naast elkaar blijven bestaan.'

Intussen probeerde de Amerikaanse versie van Playboy met 'verhulde' modellen alsnog spraakmakend te zijn. Zo was in het oktobernummer van vorig jaar voor het eerst in de ruim zestigjarige geschiedenis van het mannenblad een model met een hoofddoek te zien. De Amerikaans-Libische journaliste Noor Tagouri figureert in het zogeheten Renegade-nummer van Playboy, een special over 'risiconemers en regelbrekers'.

Maar echt invloed op de al jaren teruglopende verkoopcijfers van Playboy heeft dit allemaal niet gehad. Het tijdschrift ging medio jaren zeventig nog 5,6 miljoen keer over de toonbank. Inmiddels is de oplage gedaald naar rond de 800 duizend exemplaren.

Wie is hier eigenlijk 'de viezerik'?

Omdat men geen verschil meer kan of wil maken tussen kunst en porno, is een collectieve afkeer ontstaan. Lees hier de eerder in de Volkskrant gepubliceerd opiniebijdrage van fotograaf Ronald Schmets over vrouwelijk naakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden