Amerikaanse omroep zet plannen voor Nederlandse zender voort

De Amerikaanse publieke omroep PBS heeft goede hoop dat het dit jaar zal lukken programma's uit te zenden via de Nederlandse kabel. Na jaren van verkennende gesprekken is de tijd rijp voor de volgende stap, vindt de organisatie. Maandag spraken de omroep hierover met kabelbedrijven, tijdens een diner bij de Amerikaanse ambassade in Den Haag.

Beeld getty

PBS is een non-profitorganisatie die voornamelijk documentaires uitzendt over nieuws, cultuur, wetenschap en geschiedenis (zie kader hiernaast). Het is de op vier na meest bekeken zender van de Verenigde Staten. Het aanbod onderscheidt zich vooral door de diepgang, zegt vicepresident David Bernstein: 'Wij maken Frontline, een wekelijks onderzoeksjournalistiek programma van een uur - soms zelfs twee uur - waarin veel tijd wordt gestoken.' Zoiets zie je volgens hem niet bij de concurrentie, die zich steeds meer richt op reality-televisie.

Sinds 2011 is er al een Britse versie van PBS. Die scoort goed; dat voedt de overtuiging dat er ook in andere Europese landen een markt is voor deze zender. Nederlandse kabelaars zijn 'serieus geïnteresseerd' in de mogelijkheid PBS toe te voegen aan hun pakket, zegt Bernstein. Hij is vol vertrouwen dat een groot kabelbedrijf zal ingaan op zijn aanbod. 'Om uit de kosten te komen, willen wij om te beginnen in minimaal 1 miljoen Nederlandse huishoudens te zien zijn', zegt de vicepresident. 'Van daaruit kunnen we verder bouwen.'

Kwaliteitsomroep

Public Broadcasting Service (PBS), opgericht in 1970, zendt programma's uit via zo'n 350lokale en regionale tv-stations in de VS. De omroep draait vooral op giften van kijkers en sponsors, aangevuld met 260 miljoen subsidie van de regering. Critici roemen de programmakwaliteit, maar het marktaandeel blijft beperkt tot 1à 2 procent. Maandelijks trekt PBS 120 miljoen kijkers, een stuk minder dan omroepen als Fox, ABC, NBC en CBS.
De publieke omroep scoort goed met het onderzoeksjournalistieke Frontline, dat inmiddels 75 keer is bekroond met een Emmy Award. Ook documentairemaker Frederick Wiseman maakt zijn wereldwijd bekroonde films veelal met geld van PBS.

Comité van aanbeveling

Om dat doel te bereiken doet hij zijn uiterste best de zender onder de aandacht te brengen. Zo heeft PBS een comité van aanbeveling samengesteld, met onder anderen Derk Sauer, Fons van Westerloo en Bernard Hammelburg. In een persbericht roemt buitenlandcommentator Hammelburg de 'kwalitatief hoogstaande documentaires' en de 'diepgaande analyse van het dagelijkse nieuws' op de zender. 'Dit is een waardevolle en unieke aanvulling op het huidige aanbod.'

Het citaat is opgetekend door een pr-bureau dat de Volkskrant heeft getipt over de plannen van de Amerikanen. Als de verslaggever arriveert in het Amsterdamse hotel The Grand zitten in de lobby vier gesprekspartners klaar. Hun verhalen passen naadloos in de gelikte pr-campagne, die ze zelf liever 'bewustwordingscampagne' noemen.

Lobby van drie jaar

PBS probeert al bijna drie jaar voet aan de grond te krijgen in Nederland. In 2013 werd tijdens de tv-beurs in Cannes voor het eerst kenbaar gemaakt dat PBS een Nederlandse digitale zender wilde opzetten. In 2014 meldde de Nederlandse lobbygroep al dat het 'langzaam gaat'. Kabelaars lieten datzelfde jaar weten geen gesprekken te voeren met PBS.

Met goede publiciteit alleen red je het niet, beklemtoont Daniel Hart, projectleider bij PBS. 'We zijn ervan overtuigd dat hiervoor een markt is in Nederland, zeker als we programma's ondertitelen en nasynchroniseren.' Hart kan het weten, hij woont al 35 jaar in Amsterdam. 'Er is weinig in de Verenigde Staten dat jullie níét interesseert. De meeste Nederlanders weten meer van onze presidentsverkiezingen dan mijn eigen familie in Arizona.'


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden