Week in boeken boekentekort

Amerika kampt met boekenschaarste, dat heeft voordelen én nadelen

De beststellers van minder bekende schrijvers of debutanten waren in december in de Verenigde Staten ineens niet meer te koop.

Beeld RV

Het is een vaak gekoesterde schrijverswens: dat je boek zo’n succes wordt dat de stapels niet zijn aan te slepen. Het overkwam Lisa Halliday, letterlijk. Haar debuut Asymmetry prijkt op veel toptienlijstjes met beste boeken van 2018 (in de Volkskrant zelfs op nummer 1). Maar wie de roman in Amerika met de kerstdagen cadeau wilde doen, kreeg vrijwel overal hetzelfde te horen: ‘Helaas uitverkocht.’ ‘Niet op voorraad.’ ‘Kom in januari nog maar eens terug.’

Het overkwam ook Richard Powers The Overstory, Rebecca Makkai’s The Great Believers, het kookboek Salt. Fat. Acid. Heat en nog een paar andere titels: de vraag overschreed ruimschoots de toevoer. Het duurt waarschijnlijk nog weken voordat er voldoende exemplaren van David W. Blights populaire biografie van Frederick Douglass zijn bijgedrukt.

Amerika kampt met boekenschaarste! Geweldig nieuws!

Nou, wacht even. Ja én nee. Eerst de zonzijde: de Amerikaanse boekenbusiness beleefde in 2018 een topjaar. Na donkere tijden van dalende inkomsten steeg vorig jaar opnieuw de omzet van hardcovers (met 3,5 procent), tegen een daling van digitale boeken (3 procent). Daarvan profiteerden kleinere, onafhankelijke boekwinkels opvallend meer dan ketens als Barnes and Noble.

Dan de schaduwkant: een flink aantal Amerikaanse drukkerijen moest de afgelopen tijd sluiten of fuseren, zij overleefden de opkomst van internet en digitale publicaties niet of nauwelijks. En in een markt met meer boeken maar minder drukpersen ontstaat er file voor de deur.

Al helemaal omdat vorig jaar een paar miljoenenknallers uitkwamen: Bob Woodwards Fear (bijna 2 miljoen verkochte exemplaren) bijvoorbeeld, of Michelle Obama’s Becoming (3,8 miljoen). Zij namen een flink deel van de drukcapaciteit in beslag.

Minder bekende namen of debutanten als Halliday, Powers of Makkai, wier onverwachte literaire successen grote extra oplages behoefden, moesten achterin de rij aansluiten. En soms dus nee verkopen. Best cynisch: genoeg kopers, maar te weinig boeken. Juist schrijvers die het goed kunnen gebruiken liepen in de cruciale decembermaand op die manier royalties mis.

‘Dit is het nieuwe normaal voor de nabije toekomst’, verzuchtte Adam Rothberg van uitgeverij ­Simon & Schuster in The New York Times. De drukachterstand is zo groot dat van sommige titels die in januari zouden uitkomen de verschijningsdatum is uitgesteld.

Misschien wordt dít een vaak gekoesterde schrijverswens: dat je boek zo’n succes wordt dat de stapels wél zijn aan te slepen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden