American Apparel opnieuw in opspraak met topless model

De Amerikaanse modeketen American Apparel vertelt in een nieuwe reclamecampagne letterlijk de naakte waarheid over haar werknemers. Met de advertentie, waarin een topless model poseert met over haar borsten de woorden 'Made in Bangladesh', wil het bedrijf de aandacht vestigen op de eerlijke lonen die de werknemers er krijgen.

Beeld reuters

De tekst verwijst niet naar de haast onzichtbare jeans die de vrouw draagt, maar naar het model zelf. De 22-jarige Maks komt oorspronkelijk uit Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh en werkt sinds 2010 als verkoopster bij het bedrijf.

Het modehuis, dat vanuit Los Angeles opereert, wil zo de aandacht vestigen op de eerlijke lonen die het personeel krijgt. Alle kledij wordt bovendien in Los Angeles gemaakt en werknemers krijgen er 'tot 50 keer meer' betaald dan bedrijven die hun productie uitbesteden aan landen als Bangladesh.

De opvallende advertentie oogst heel wat kritiek online. Zo wordt American Apparel verweten het lichaam van Maks te verkopen. Aangezien de jonge vrouw in de advertentie expliciet met het voornamelijk islamitische land geassocieerd wordt, zal het bovendien voor heel wat verontwaardiging zorgen bij traditionele moslims.

Controverse
American Apparel staat bekend om de vaak provocerende en in het verleden soms pornografische reclamecampagnes. Onlangs nog verscheen er een campagne van een 62-jarig model in lingerie, en voor Valentijnsdag werden de paspoppen in de etalages in New York gedecoreerd met een stevige bos schaamhaar.

Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.