Review
Ambachtelijk verteld blijft La fille de Brest veredelde tv-film
Hoe maak je archiefonderzoek visueel interessant? Hoe vertel je als filmmaker zonder excellerende acteurs een verhaal over een longarts die een verband vermoedt tussen gebruik van een specifiek medicijn en hartafwijking onder een aantal patiënten?
Emmanuelle Bercot worstelt met die vraag in haar degelijke verfilming van het Mediator-schandaal, over een diabetespil die, zo kwam in 2010 na uitgebreid onderzoek aan het licht, mogelijk honderden patiënten het leven kostte.
Ze laat klokkenluider Irène Frachon bijvoorbeeld zwemmen in een woest golvende oceaan, om aan te tonen hoe haar vermoeiende strijd tegen de farmaceutische industrie doorwerkt in haar onderbewuste. Later wordt het ingevroren lijk van een patiënt zo gedetailleerd ontleed dat het lijkt alsof we in een horrorfilm zijn beland.
Het zijn uitzonderingen die verhullen dat La fille de Brest het niveau van een veredelde tv-film slechts af en toe overstijgt: ambachtelijk verteld, nooit meeslepend.
La fille de Brest
Drama
Regie: Emmanuelle Bercot
128 min., in 9 zalen