Amara Touré is muziek waarvan je nooit genoeg krijgt
Het is muziek waarvan je nooit genoeg krijgt, maar helaas moeten we voor de betere Afro-Cubaanse dansmuziek toch vooral in de archieven duiken. Het label Analog Africa doet dat met plezier en zo wordt nu dan eens de Senegalees Amara Touré aan de vergetelheid ontrukt.
Touré was een voornaam lid van de Dakarese groep Star Band de Dakar, als achtergrondzanger en percussionist. Maar de zware en begeesterde stem van Touré viel op: die man moest zelf maar eens het voortouw nemen. Vanaf midden jaren zeventig tot 1980 deed hij dienst als frontman bij bands als Ensemble Black & White en het prachtorkest Massako. Daarna verdween Touré: niemand weet waar de man uithangt, en zelfs niet of hij nog leeft.
Het mooiste werk uit de actieve periode van het Senegalese enigma is verpakt in een luxe uitgave, die natuurlijk even op vinyl moet worden aangeschaft. Mooi, hoe de zacht wiegende Cubaanse son- en salsaritmes worden 'verafrikaanst' met behulp van jengelende elektrische gitaren en aangeblazen door eindeloos melancholieke en soms schitterend uit de bocht vliegende saxen.
Spiritualiteit
De stem van Touré blijft de troef. Curieus toch, hoe de spiritualiteit haar intrede doet in eigenlijk behoorlijk louche nachtclubmuziek. In bijvoorbeeld het trage openingslied N'nijo, waarin het lijkt of vele voorvaderen tegelijk worden aangeroepen.
Iets dansbaarder wordt het ook, voor de salsadansers onder ons. Afalago is zoet én gepeperd, vooral door de Mexicaans tetterende trompetjes. Slot Africa is een wonder van Afrikaanse psychedelica: wat een bizar geluidseffect wordt hier aan bas en gitaar gehangen!