Altijd was er de wens om groter te worden

First Floor Features, het productiebedrijf van Laurens Geels, verkeert in ernstige geldnood. Geels, die steevast de Nederlandse hokjesgeest hekelt, zocht zijn heil de laatste jaren in internationale coproducties....

Vijf maanden geleden, op 11 juni, ging Resistance van Todd Kamarnicki in première. In stilte. Distributeur A-film deed niets aan de publiciteit. De Nederlandse producent van de film, First Floor Features, evenmin. De uitbreng, in drie filmzalen, oogde als een verplicht nummer.

In de filmindustrie speelt de X-factor een grote rol. De X-factor is het onbenoembare element dat van de ene film een hit maakt en van de andere een sof. Ook filmproducent Laurens Geels (1947) is niet in staat de X-factor om te buigen tot een werkzame formule. Na arthouse-hit Valentín (2002) volgde de flop Resistance.

First Floor Features (FFF) heeft de X-factor wel lange tijd weten te minimaliseren. Sinds 1985 wisselde het bedrijf kassuccessen (Flodder; Amsterdamned) af met eigenzinnig werk van Alex van Warmerdam, Marleen Gorris en Esmé Lammers. Zo werden de risico's gespreid.

Geels en kompaan Dick Maas, die vorig jaar uit First Floor stapte, zijn mannen met een afkeer van overleg en vergaderen. Hun productiemethode is op Amerikaanse leest geschoeid. Voor Flodder lieten ze een villawijk nabouwen. Er werd, als dat nodig was, veel geld uitgegeven aan actiescènes. En altijd was er de wens om groter te worden.

De ambities – First Floor verkocht in Nederland zo'n 7,3 miljoen bioscoopkaartjes – bereikten in 1991 het hoogtepunt, toen in Almere de First Floor Factory werd geopend, een miljoenen kostend studiocomplex dat ook door buitenlandse filmmakers gehuurd kon worden. De exploitatie eindigde in een fiasco. De overname door het NOB voelde als een bevrijding.

Al ver voor die tegenvaller maakte Geels – voor zijn filmtijd was hij zakelijk leider van Hauser Orkater – kenbaar het wel gezien te hebben met de Nederlandse hokjesgeest. Hij voelde zich, met een track record waarop zelfs een Oscar-winnaar prijkt (Karakter), miskend. Het was tijd voor een nieuwe horizon, en die lag in het buitenland. Met films die deels werden gefinancierd met de cvmaatregel – de fiscale stimuleringsmaatregel waarvoor Geels fanatiek had gelobbyd – probeerde First Floor de bakens te verzetten, ondanks het mislukken van eerdere internationale avonturen als Wings of Fame en The Last Island.

Do Not Disturb en Down, door Dick Maas geregisseerde, Engelstalige producties, bereikten niet het grote publiek waarvoor ze waren bedoeld. Toen Maas uit het bedrijf stapte, besloot Geels zich vooral te gaan richten op internationale co-producties met art house-pretenties. Resistance was een eerste poging in die richting. Vervolgens kwamen de financiële zorgen – een situatie die First Floor vaker heeft meegemaakt. De voorgaande keren herrees het bedrijf uit zijn as. Geels, in 1998 in de Volkskrant: 'Geld verliezen is in deze industrie niet ongewoon.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden