ALTIJD GROTE HAAST

De spraakverwarring gaat zonder ophouden verder. In L'auberge espagnol, de komedie die de Franse regisseur Cédric Klapisch maakte over het leven in een studentenhuis in Barcelona, schoten de personages in hun gesprekken voortdurend heen en weer tussen Spaans en Catalaans, Duits en Frans....

Hoofdpersoon Xavier, die in het eerste deel zijn studie voltooide meteen Erasmusbeurs, is inmiddels bijna dertig, werkt als free lance-schrijveren woont in Parijs. Of beter gezegd: de stad is zijn uitvalsbasis.

In de film, die op losse wijze de keuzes laat zien die hij in de liefdeen zijn carrière moet maken, gaat hij verschillende keren op en neer naarLonden om er met een vriendin aan het scenario te werken. Als hij voor eenbruiloft een paar dagen naar Sint-Petersburg moet, neemt hij ook daar weerde trein voor een bezoek aan Moskou.

Deze haastig afgelegde routes typeren het werk van Klapisch, eenfilmmaker die van rechtlijnigheid niets wil weten. Hij springt in zijnportret van Xavier zo snel mogelijk van de ene liefdesrelatie naar deandere, van zakelijke beslommeringen naar gekibbel met een ex. Met eensnelle montage, mooi gebruik van split screen en in gefantaseerde scèneswordt zo een voortdurende haast opgeroepen.

Het is een inventieve filmstijl waarmee het kruispunt in het leven vanXavier wordt verbeeld, maar die in de eerste plaats gewoon lichtvoetig,amusant en speels wil zijn. En dat ook is.

David Sneek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden