Altijd actrice

Kirsten Dunst, 23 jaar en in bijna 50 films te zien, is in Elizabethtown een ongekend opgewekt type. 'Het blijft oppassen....

Kirsten Dunst is bij binnenkomst niet het zonnige type van depubliciteitsfoto's. De korte hemden, laag hangende broeken dan wel diepuitgesneden avondjurken hebben plaatsgemaakt voor een zwarte rok, eendecente blouse, en hooggehakte schoenen. De boodschap is duidelijk: dit isiemand die serieus over haar vak wil praten.

'Er is geen vooropgezet plan', zegt ze resoluut, als haar wordt gevraagdof ze haar dragende rol in Cameron Crowe's Elizabethtown als eencompensatie beschouwt voor haar decoratieve bijdrage aan de kaskrakersSpider-Man en Spider-Man 2. 'Het is waar dat ik in die films meer eenmarionet ben dan een diepgravend persoon. Maar het één is nietbelangrijker dan het ander. Voor mij gaat het primair om de regisseur.Spider-Man is voor mij werken met Sam Raimi, net zoals Elizabethtown dekans bood met Cameron Crowe een film te maken.'

Afgemeten - zo klinken haar antwoorden. Vermoeid ook, aan het slot vaneen persdag in Madrid waar ze veel vragen diende te beantwoorden over haarvrijgezellenbestaan en haar vriendschap met Tom Cruise, die ze al kentsinds ze op 11-jarige leeftijd in Interview With the Vampire (1994)tegenover zowel Cruise als Brad Pitt stond.

'Er zijn mensen die mij bloedserieus vragen wat ik ervan vind dat Tomvader wordt. Wat moet ik daarop in hemelsnaam zeggen? Ik heb veelbewondering voor de wijze waarop Tom zijn positie heeft verworven. Maar hetis niet zo dat ik hem meteen bel wanneer er berichten rondzingen over eenmogelijk kind. Ik denk niet dat hij daarop zit te wachten.'

De carrière van Dunst oogt als een snelweg richting de top. KirstenCaroline Dunst (30 april 1982, Point Pleasant, New Jersey) staat al sindshaar derde voor de camera, eerst in commercials, en later in speelfilms.Zij geldt als een van de ontdekkingen van Woody Allen; in diens bijdrageaan New York Stories (1989) speelde Dunst haar eerste filmrol als dochtervan Mia Farrow. Een meisje met ambities, luidt de smalende kwalificatie diehaar regelmatig voor de voeten wordt geworpen. Dat ze een moeder heeft diehaar richting Hollywood dirigeerde, helpt in dat geval ook niet. 'Het heeftóók iets vreemds dat er nooit twijfel is geweest over mijn werk. Actrice.Ik ben er naartoe gegroeid - een roeping, bijna.' Ze kan zich nauwelijksvoorstellen wat ze zou doen als Hollywood haar minder fortuin had gebracht.Na een lange pauze: 'Curator lijkt me een mooi beroep. In mijn vrije tijdben ik veel met kunst bezig. Moderne kunst. Het lijkt me heerlijk daarinweg te kunnen kruipen.'

In Elizabethtown, een film die ervoor pleit het leven van een opgewektekant te bekijken, speelt Dunst een stewardess uit Kentucky. Tijdens eenrustige vlucht klampt zij zich vast aan een depressieve passagier (OrlandoBloom). De financiering van de productie (57 miljoen dollar) kwam los toenbekend werd dat Dunst de levenslustige hoofdpersoon ging spelen.

'Dat is iets waar ik weinig van weet. Ik kies scenario's uit waarvan ikdenk dat ze mij iets bieden - een kant van het vak die ik nog niet of nogniet genoeg heb ontwikkeld. Dat is het criterium. Het succes van Spider-Manheeft mijn keuzemogelijkheden vergroot, dat merk ik natuurlijk wel. Mijngezicht is door die films overal bekend. Binnen het systeem geldt dat alseen wapenfeit. Alleen: wat kun je daarmee als je ergens op een filmsetstaat?'

Dunst heeft zich bij het uitzoeken van rollen altijd zelfbewust getoond.Ze vestigde haar naam in dienst van regisseurs als Brian de Palma, BarryLevinson, en Peter Bogdanovich, terwijl ze grotere rollen aangreep om dediversiteit van haar talent te demonstreren. Ze was een raadselachtigseksymbool in The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999), veranderde in eenonverbeterlijke cheerleader in Bring It On (Peyton Reed, 2000), omvervolgens als een verveelde rijkeluisdochter haar ouders te provocerendoor een wilde relatie te beginnen met een Latino (Crazy/Beautiful, JohnStockwell, 2001).

'Het is waar dat ik in films van een meisje in een vrouw ben veranderd.Maar het werk verandert gelukkig met me mee. Hoe ouder, hoe meer opinies.Ik vind het echt leuk dat de MTV-kijkers mijn zoen met Tobey Maguire inSpider-Man hebben gekozen tot de Kus van het Jaar, zolang ik ook maardingen doe die meer betekenen dan dat. Het blijft oppassen. Ik ben noueenmaal een jonge, blonde vrouw.'

De afgelopen maanden werkte Dunst in Frankrijk aan het kostuumdramaMarie-Antoinette, haar tweede samenwerking met regisseur Sofia Coppola.'Haar werkwijze is zoals de mijne. Intuïtie speelt bij ons een belangrijkerol. Sofia is iemand van weinig woorden. Ze vertelt hoe ze een bepaaldescène wil, en daar probeer ik zo dicht mogelijk bij te komen.'

Dunst houdt er helemaal niet van om van haar personages uitvoerigestudies te maken. De romantiek van de zichzelf verliezende acteur is haarvreemd. 'Ik schrijf wel eens iets uit, ideeën die me tijdens debestudering van het script invallen. Je vormt een beeld van hoe iemand zichgedraagt. Verder is acteren vooral op het juiste moment de juisteconcentratie opbrengen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden