Alt-J kan het dus wél

 

Alt-J in de Heineken Music Hall Beeld Michel Utrecht

Laatste liedje van de avond, Breezeblocks, en pats, daar viel plotseling het zaalgeluid uit. Niets viel er nog te horen en daarom wuifden de jongens van Alt-J maar even, alvorens de aftocht te blazen. Het was een merkwaardig einde van hun optreden in de uitverkochte Music Hall in Amsterdam.

Jammer, dat afgekapte slotnummer, want Breezeblocks is misschien wel het beste liedje van het kwartet uit Leeds, maar ach, we liepen hooguit twee minuutjes muziek mis en het eindoordeel was al geveld, namelijk dat Alt-J in de Music Hall aanzienlijk meer indruk maakte dan tijdens Lowlands 2012.

Ze wonnen dat jaar de prestigieuze Britse Mercury Prize voor An Awesome Wave (2012), een debuutalbum vol eigenwijze 'indietronica', verpakt in popliedjes met tweestemmige zang die het geluid van Alt-J heel eigen maakte.

Kleurloos

Het album werd ook in Nederland een groot succes, maar de live-prestaties bleven dus achter. Alt-J bleek een bedremmeld en kleurloos gezelschap. Hun intelligente indietronica bleek wel heel erg muziek van het verstand te zijn en niet van het hart. En hoeveel sterke songs hadden ze nou echt?

Opmerkelijk dus dat het, na een veel minder tweede album (This Is All Yours, 2014), ditmaal wél werkte op een Nederlands podium, vooral omdat alle bedenkingen die je drie jaar geleden bij Alt-J kon hebben nog onverminderd van kracht zijn: statisch, weinig uitstraling, bedachtzame muziek, weinig afwisseling in sfeer.

Toch wist Alt-J, ook dankzij een glashelder zaalgeluid, de aandacht nu te vestigen op wat er wél mooi en goed aan de muziek is. De groep klonk krachtiger en zelfverzekerder, de knappe samenzang zweefde mooi boven de muziek en wat zijn die songs toch eigenlijk elegant. Ze doen nooit precies wat je verwacht.

Als de paar echt sterke liedjes (Fitzpleasure, Tessellate, Every Other Freckle) dan ook nog strategisch over de setlist zijn verdeeld, aangevuld met een leuke Bill Withers-cover (Lovely Day), dan is wat Alt-J te bieden heeft wonderlijk en meeslepend genoeg om je 75 minuten bij de les te houden. Of ze dat nu ook op een festival lukt, zien we in juni op Best Kept Secret.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden