Alsof je er zelf bij bent

Op het realtimeweb word je al geïnformeerd over gebeurtenissen terwijl ze zich voltrekken. Twitter geldt als hét voorbeeld...

De meeste mensen vonden het internet al aardig actueel: websites worden doorlopend ververst. Groot nieuws staat vaak al binnen enkele minuten op alle nieuwswebsites en even later is het op Google terug te vinden. Maar er blijkt een grote behoefte te zijn aan nog snellere informatievoorziening: al terwijl het gebeurt. Het is een revolutie op internet en wordt het realtimeweb genoemd.

Twitter ís het realtimeweb, wordt weleens gezegd. De website waar gebruikers korte berichtjes, foto’s, video’s en linkjes uitwisselen is, zegt trendwatcher Sander Duivestein van Sogeti, een bedrijf dat technologiediensten levert, ‘het ultieme voorbeeld van het realtimeweb’.

Hij ziet de overweldigende hoeveelheid informatie die ons bereikt als een rivier die voor je voeten stroomt. ‘Dankzij Twitter stap je in die rivier en maak je deel uit van de informatiestroom’, aldus Duivestein. De Apeldoornse tragedie met Koninginnedag was voor hem illustratief. ‘Terwijl op tv urenlang dezelfde beelden voorbijkwamen, hadden mensen op Twitter al samen uitgevogeld wie de dader was’, zegt Duivestein. Dit uitwisselen van informatie, en emoties, heeft volgens Duivestein een groot effect op de beleving ervan. ‘Je maakt gebeurtenissen mee terwijl ze zich voltrekken en voelt je er onderdeel van. Alsof je zelf ooggetuige bent.’

Televisie, kranten, radio en Google voldoen aan de behoefte aan objectiviteit, zegt Duivestein. ‘Ze verschaffen een samenvatting en achtergrond, maar het is niet nu, je maakt het niet mee. Er zitten journalisten tussen en Google zet de, volgens Google, meest relevante informatie bovenaan, maar niet het allerlaatste wat erover is gezegd.’

Twitter is een doorlopende stroom van actuele informatie. De houdbaarheid is vaak extreem kort, het gaat meestal om dingen die alleen op het moment dat ze gebeuren interessant zijn. Sportwedstrijden, festivals en onweersbuien worden van minuut tot minuut besproken, maar ook kleine persoonlijke gebeurtenissen: verkeersergernissen, een observatie op straat, nieuwe schoenen. ‘Ik wil niet weten wat vage kennissen gisteren deden of dachten, maar op het moment dat het gebeurt is het interessant’, zegt Duivestein, ‘het biedt de mogelijkheid om in de gedachtenstroom van anderen te prikken.’

‘Twitter is zo succesvol’, zegt oprichter Biz Stone, ‘omdat het een behoefte bevredigt waarvan mensen niet eens wisten dat ze die hadden.’ Maar volgens Duivestein is Twitter niet de veroorzaker van de realtimerevolutie, maar een logisch gevolg: ‘Eerst uitten mensen zich via lange verhalen op weblogs. Nu zijn ze dankzij mobiele telefoons overal waar ze zijn verbonden met het internet en kunnen ze gedachten en waarnemingen al publiceren terwijl gebeurtenissen zich voltrekken.’

Informatie bereikt ons hierdoor sneller dan ooit. Burgerjournalistiek wordt eindelijk waardevol: samen vormen de sociale netwerkers de ogen en oren van de wereld. De voorbeelden zijn bekend: op Twitter verscheen een foto van een vliegtuig in de Hudson voor deze goed en wel in het water lag, en de eerste Tweet over de Schipholcrash verscheen nog voor er een ambulance bij de rampplaats was. Deze mensen wilden niet voor verslaggever spelen, ze maakten iets heftigs mee en wilden dat meteen delen.

De meeste sociale media hebben inmiddels door dat het tonen van wat er nu gebeurt de kracht is van sociaal netwerken. Facebook is compleet getransformeerd in een soort van Twitterkloon: een chronologische lijst met berichten van wat je vrienden nu aan het doen zijn, de laatste foto’s die ze hebben geplaatst en de reacties die ze achterlaten bij andere vrienden. Friendfeed brengt de laatste updates van sociale netwerken samen in een chronologische lijst. Iedere seconde verschijnt een nieuw Twitter- of Facebookbericht, een foto of een filmpje bovenaan. Via sociale netwerken zien vrienden direct de gemaakte beelden en interessante dingen verspreiden zich als een olievlek, omdat ze worden doorgestuurd en er veel op gereageerd wordt.

Ook zijn er hulpmiddelen om de krenten uit de pap te halen. Via Twitter Search kan gericht gezocht worden naar bijvoorbeeld evenementen die nu aan de gang zijn. En TwitScoop laat zien welke woorden op dit moment vaak worden genoemd. Zo zie je het meteen als er ergens een natuurramp is, omdat dit als een ‘trend’ wordt aangemerkt, soms voor enkele minuten, soms voor enkele uren. Maar in het levende organisme van het realtimeweb is een trend al weer verdwenen zodra de storm letterlijk is overgewaaid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden