Serierecensie Dark seizoen 2

Als u Dark 2 moeilijk kunt volgen, heeft u het helemaal begrepen ★★★☆☆

Als u de serie Dark, in zijn tweede seizoen op Netflix, maar moeilijk kunt volgen dan heeft u het helemaal begrepen. Recapitulerend – maar niet echt – gaat Dark over het Duitse provincieplaatsje Winden, waar in het begin van het eerste seizoen een aantal jongeren verdwijnt.

Still uit het tweede seizoen van Dark.

Dark, seizoen 2

Sciencefiction

★★★☆☆

Van Baran bo Odar, Jantje Friese

Met Louis Hofmann, Maja Schöne

Te zien op Netflix

Dark is een Duitse serie waar ze de sfeer helemaal en extreem vormvast voor elkaar hebben. Een combinatie van een soort tijdloze stijl die er toch in slaagt retro te zijn; effectief onheilspellend elektronisch geknerp op de soundtrack en een solide vorm van monumentale humorloosheid, waar Duits drama een patent op heeft. En mensen zeggen de hele tijd dingen tegen elkaar als: ‘Alles is met elkaar verbonden’. En: ‘Dingen gebeuren als ze moeten gebeuren.’ In het Duits, dat helpt ook. We schreven eerder over het eerste seizoen dat met een onderaardse gang, een naburige kerncentrale, een duister woud en een kleine gemeenschap vol geheimen alle ingrediënten van het moderne sciencefiction Netflix-drama wel had afgevinkt.

Met de ontknoping van het eerste seizoen werd de zaak er niet makkelijker op, aangezien (spoiler) het plaatsje Winden (zusterstadje van Hawkins, Indiana uit Stranger Things) op het knooppunt van een aantal tijdspaden lag, waarbij sprongen van 33 jaar werden gemaakt, want, nou ja. Wat het tweede seizoen een puzzel van jewelste maakt is dat de verschillende tijdslijnen elkaar beginnen te kruizen en personages uit verleden en toekomst elkaar ontmoeten, OOK ALS ZE HETZELFDE PERSONAGE ZIJN.

Met die onheilspellende sfeer zit het wel goed en Netflix heeft een handige online gids gemaakt die tijdlijnen, verhaalmotieven en vooral de talloze personages in hun verschillende verschijningsvormen duidt. De vraag is of de serie er zo veel beter op zou worden als je hem kan navertellen. Wat wel duidelijk is, is dat er krachten zijn die de tijdlijnen en de verschillende tijdmachines en wormgaten willen beheersen en anderen die de cyclus tot stilstand willen brengen en de lineaire tijd willen herstellen. En dan is er ook nog de kwestie van de naderende nucleaire ondergang.

Netflix-drama wordt er nog weleens van beschuldigd om een door algoritmes gedreven verzoeknummer te zijn: Dark speelt in ieder geval slim in op de behoefte van fans om hun lievelingsseries eindeloos te mythologiseren en obsessief elk detail te duiden. En waarom daar dan niet meteen de kern van het drama van maken?

Het slotseizoen van Dark 2 (niet ongelijk aan dat van het tweede seizoen van Stranger Things) opent een lijn naar een vervolg. We zullen hier niets verklappen, maar het derde seizoen belooft pas echt gecompliceerd te worden. Misschien wordt Dark de eerste serie die alleen te volgen is met een tweede scherm bij de hand.