Als oud

Zogenaamd oud of tweedehands is de trend: nieuwe, bevlekte, versleten kleren. Pure kitsch...

Begin jaren negentig was ik dol op de Pampa van Palladium, een toen populaire canvas veterschoen met dikke profielzool, die goed combineerde met de lange fladderjurken die destijds in de mode waren – het waren de jaren van de grunge, tenslotte.

De Pampa is weer helemaal terug, zo meldde het Franse bedrijf onlangs. Maar dan in een versie met ‘een ultieme en authentieke vintage uitstraling’: dankzij een bad van ‘speciale enzymen’ ziet het canvas eruit alsof je een wereldreis op de schoenen hebt gemaakt. Ook de rubber zool is ‘hier en daar wat geruwd en besmeurd’. ‘De perfecte look voor de zomerse festivalbezoeker’, aldus Palladium.

Oud gemaakte spijkerbroeken zijn er al sinds de jaren tachtig. Maar tegenwoordig lijkt wel heel veel eruit te moeten zien alsof het al jaren meegaat, of is gevonden in een obscure tweedehandswinkel. Tweedjasjes en truien voor mannen worden verkocht met elleboogstukken er al op. T-shirts zijn bij voorkeur zacht, vaal en enigszins gerafeld, de prints erop gehavend. Leren jacks, laarzen, riemen, sneakers en brogues hebben vooraf aangebrachte vlekken en slijtplekken. De dure cowboylaarzen van het Italiaanse Golden Goose zijn niet alleen zogenaamd vies en versleten, maar ook zo in elkaar gefrummeld dat het lijkt of ze jaren onder in een kast gepropt hebben gelegen.

In een tijd waarin het niet alleen economisch slecht gaat, maar er ook wordt gehamerd op verantwoord en gematigd consumeren, is het steeds maar weer kopen van nieuwe kleren een verdachte bezigheid.

Maar omdat de kleren die wel al jaren in de kast hangen net niet de goede snit en kleur hebben, en het vinden van precies de juiste kleren in het tweedehandscircuit een hoop tijd en een geoefend oog vereist, en bovendien weinig mensen het geduld kunnen opbrengen om iets zo lang te dragen dat het natuurlijk verslijt, is de vintagelook een makkelijke oplossing. En goed voor de mode-industrie, want die draait natuurlijk liever gewoon op volle toeren door.

Authentiek of milieubewust is deze trend natuurlijk allerminst. Het is pure kitsch die alleen maar meer (machinale) handelingen vereist. Wat de kleren ook per definitie duurder maakt.

Dat is al niet iets om vrolijk van te worden, maar nog irritanter is het dat het omgekeerde ook bijna onmogelijk is. Mij lukt het in elk geval zelden om een onbewerkte – een gewoon nieuwe dus – trui, colbert, jas, rok of broek te vinden die langer dan een jaar mooi blijft. Zelfs nieuwe kleren van degelijke merken beginnen na een paar maanden gemiddeld tot intensief dragen te pluizen, kaal te worden aan kraag en manchetten en glimmende plekken te vertonen op elleboog en kont.

Dat soort slijtage zie je nooit bij die modieuze vintagelook, want dat ziet er namelijk niet authentiek en cool, maar gewoon armoedig uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden