Als mannen toch lezen dan het liefst een sportboek

Voor boekenhaters begin je toch geen uitgeverij? Marieke Derksen wel. Zij verklaart hoe ze met succes 'lekkere leesboeken voor de man' uitbrengt.

Beeld Ivo van der Bent

Een kloek hoofd en daaronder een kordate titel als GIJP, KIEFT of GEEN GEZEIK: zo ziet een typisch Marieke Derksenboek eruit. Zo'n typisch Marieke Derksenboek verkoopt vaak als een dolle: GIJP, KIEFT en GEEN GEZEIK stonden wekenlang op nummer 1 in de CPNB top 60. Net als GEEN GENADE trouwens, over Andy van der Meijde (voetballer), of VECHTLUST, over Fernando Ricksen (voetballer), of TOPSHOW over Voetbal International (tv-programma over voetbal). Allemaal bestsellers. En allemaal vooral gelezen door mannen.

Maar mannen lezen niet!

'Dat is ons ook steeds gezegd: begin geen uitgeverij voor mannen, een uitgeverij voor mannen is totale onzin, mannen lezen niet. Ik denk dat er een grote groep mannen is die best wil lezen, maar die door uitgevers altijd werd overgeslagen. Er liggen 's zomers net zoveel mannen als vrouwen op het strand en net als de vrouwen hebben die mannen daar graag een boekje bij.

'Misschien lezen ze niet allemaal Salman Rushdie of Lev Tolstoj, maar dat doen die vrouwen ook niet. Bestond er voor vrouwen niet al veel langer een specifiek segment, met vrouwelijke thrillers en andere chicklit? En kan het niet zo zijn dat dat aanbod er voor mannen gewoon heel lang niet wás? Ik weet niet hoor, ik heb er niet voor doorgeleerd, maar ik vermoed dat het zo simpel is.

Vooroordeel 3: als mannen toch lezen dan het liefst een sportboek

Oordeel: helemaal waar

'Wij maken het lekkere leesboek voor de man. Boeken waarbij je kunt ontspannen. Het is allemaal geen hoge literatuur, maar een heleboel mensen hebben volgens mij ook helemaal geen zin in hoge literatuur.'

Marieke Derksen is sinds een half jaar de baas van uitgeverij Voetbal Inside, onderdeel van Overamstel Uitgevers. Haar collega's zijn vader Johan Derksen en Michel van Egmond. De rolverdeling is overzichtelijk: Johan Derksen is het boegbeeld en legt de link naar het televisieprogramma Voetbal Inside, Marieke Derksen zit elke dag in haar eentje op kantoor om alles te regelen en Van Egmond schrijft de bestsellers. Op dit moment werkt hij aan De wereld volgens Gijp, de opvolger van Gijp, dat oorspronkelijk vorige maand zou uitkomen. 'We hebben het uitgesteld omdat de wereld van René nogal op zijn kop staat, na het plotselinge overlijden van de moeder van zijn zoon.'

Vooroordelen over lezende mannen

Geef vader morgen een boek! Of niet, want mannen houden niet van lezen, zeker niet van romans. Dit vooroordeel en andere vindt u hier, net als de andere boekentips van Maxim Hartman. Mocht u het toch nog aandurven een boek voor Vaderdag te kopen.

Van Gijp zijn 360 duizend exemplaren verkocht, hoe verklaar je dat succes?

'Het kwam voor ons ook onverwacht. We waren net begonnen en wilden gewoon sympathieke voetbalboekjes uitgeven, het eerste boek was Onze Willy, dat deed het redelijk maar niet bijzonder. Toen Gijp verscheen, in 2012, ontplofte de boel en werd het serious business. Veel mannen vinden René leuk, dat is een deel van de verklaring. En de timing was goed. Het was een gekkenhuis met het Nederlands elftal tijdens het EK voetbal, er was elke dag VI Oranje op tv en dus was de media-aandacht voor René ook ongelooflijk groot. Tijdens signeersessies moesten we dranghekken zetten. Het was natuurlijk ook een goed boek, er zat een duidelijke verhaallijn in: René kreeg een zenuwinzinking en kwam er weer uit.'

In welke oplage laat je De wereld volgens Gijp drukken?

'Ik weet het nog niet, ik vind dat zo moeilijk. Wie had nou verwacht dat een boek over Andy van der Meijde dik over de 100 duizend verkochte exemplaren zou gaan? Hij heeft nu een realityshow.'

Worden jullie boeken echt alleen door mannen gelezen of glipt er ook weleens een vrouw doorheen?

'Bij Kieft kregen we ineens veel reacties van vrouwen die vroeger verliefd op hem waren of die hem wilden redden. Kieft gaat ook nauwelijks over voetbal, het is meer een levensverhaal. Maar voor de rest hebben we met name mannen. En opvallend veel jonge mannen. Die lezen al helemaal niet, hoor je altijd, maar op onze boeken reageren veel jongens van in de 20.'

Marieke Derksen ziet eruit als 26 maar is 36 jaar ('gympies doen wonderen en een pony scheelt ook, die valt leuk over de rimpels'). Ze studeerde theater-, film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en ging daarna aan de slag bij Voetbal International. 'Ik viel daar steeds in als er weer een vrouw zwanger was. En omdat alle vrouwen de hele tijd zwanger werden, ging het maar door. Op een dag belde Matty Verkamman van uitgeverij De Buitenspelers: of ik bij hem wilde komen werken. Ik dacht: ik vind boeken leuk, ik moet het gewoon doen. De Buitenspelers was net begonnen met die stoeptegels: enorm grote en dure boeken over sport - een biografie over Van Hanegem, een biografie over Cruijff, half tekst en half foto's. Heel leuk om te maken, ook heel bewerkelijk. Het was een echt jongensclubje, met Matty als kopman.'

Leestip van Maxim Hartman

Charles Bukowski - Kind onder kannibalen
'Ik was op slag verliefd op Bukowski, alleen al door dit ene zinnetje: 'Twee meisjes stonden bij het aanrecht en probeerden om beurten pindakaas uit een bijna lege pindakaaspot te schrapen.''

In 2009 verkocht Verkamman De Buitenspelers aan het WPG-concern waar ook VI deel van uitmaakte en werden VI en De Buitenspelers in elkaar geschoven. Twee jaar later gingen VI en De Buitenspelers weer uit elkaar. 'Verkamman vond die grote koffietafelboeken prachtig en was van plan nóg grotere boeken te gaan maken. Uiteindelijk zijn de anderen overgegaan naar Kick Uitgevers en vormde ik in mijn eentje en met mijn laptop opeens VI Boeken. Bij Kick komt nu een megaboek over Feyenoord dat duizend euro gaat kosten. Ik vind het prachtig hoor, wat ze maken, maar het is wel heel duur. Ik geloof meer in de markt van de voetbalsupporter die naast de clubkaart en het shirtje van zijn shirt ook wel een boek van 17,95 euro wil hebben over zijn favoriete speler.'

In 2015 vertrokken ook Derksen, Derksen & Van Egmond bij WPG Uitgevers en richtten ze Voetbal Inside op, met het gelijknamige tv-programma bij RTL7 als zwaartepunt. Het rommelde bij WPG, zegt Derksen: 'Het voelde niet goed, het liep niet meer, er waren te veel intriges en ik kan daar gewoon heel slecht tegen. Dan is het tijd om te gaan.' De uitgeverijpoot van Voetbal Inside is nu onderdeel van Overamstel Uitgevers, waar ook Oscar van Gelderen (Lebowski) en Robbert Ammerlaan (Hollands Diep) onderdak hebben gevonden.

Kunnen de lezers het bijhouden, al die veranderingen?

'Ze noemen ons nog bij de oude naam, Voetbal International. Maar voor mijn gevoel is zo'n naam gewoon een logo. Voor de uitgeverswereld is het heel belangrijk bij welk concern je zit en hoe je heet, maar zou het de consument iets uitmaken welk logo er op de rug van een boek staat? Ik denk het niet.'

Wat heb je zelf met sport?

'Ik heb totaal geen talent maar heb wel op sport gezeten. Dat moest hè, een zomer- en wintersport: tennis en jazzballet.'

Sport is je met de paplepel ingegoten.

'Nee, totaal niet, Johan heeft me nooit meegenomen naar een voetbalwedstrijd - ja, één keer, met kerst. Sport was nooit een issue. Ik ben geen sportfanaat. Wel heb ik een FC Utrecht-seizoenskaart gehad, om mee te maken hoe dat is. Ik ben niet mijn eigen doelgroep, maar ik denk dat de jongens van ABBA ook niet hun eigen cd's zouden kopen. Het is een interessant fenomeen, sport, ik vind het bijzonder dat zoveel mensen er zo mee bezig zijn en dat het altijd een gespreksonderwerp is.'

Als mannen met elkaar over sport praten, praten ze eigenlijk niet over sport. Ze wisselen anekdotes uit.

'En altijd dezelfde. Ze gaan ook graag heel ver terug. Haha!'

Jullie zijn opnieuw onderdeel van een groot concern. Hebben jullie nooit overwogen een zelfstandige uitgeverij te worden?

'Nee, we zijn alle drie niet van die grote ondernemers. Dat moet je echt in je bloed hebben. Misschien is het dom, maar we hebben het ook alledrie nog nooit gedaan en we hadden na het gesprek hier wel een goed gevoel. Ik zit hier wederom alleen met mijn laptop maar hoor toch bij een groepje, dingen als marketing en pr worden gezamenlijk gedaan, dat is fijn.'

De komende jaren moet uitgeverij Voetbal Inside flink gaan verbreden, wat Derksen betreft. 'We hebben een beetje een imago van cocaïne, tieten en verslavingen maar we doen echt wel andere boeken. En we hebben de intentie veel meer aan andere sporten dan voetbal te gaan doen. Schaatsen is heel geschikt, rugby, wielrennen natuurlijk; hij doet het nooit maar ik zou heel graag een boek over Jan Raas maken. Uiteindelijk willen we hét sportfonds van Nederland worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden