theater

Als locatietheater lost Dashboard, geïnspireerd op de film Taxi Driver, de gewekte verwachtingen niet helemaal in ★★★☆☆

Het is vooral Merel Pauw die als de slimme, wantrouwende Robin de rit van kleur laat verschieten.

Merel Pauw in Dashboard van Dieheleding, Theater Utrecht en Dox. Beeld Anna van Kooij
Merel Pauw in Dashboard van Dieheleding, Theater Utrecht en Dox.Beeld Anna van Kooij

Bij hiphoptheater in een taxi, geïnspireerd op de desolate personages uit Martin Scorseses misdaadfilm Taxi Driver (1976), verwacht je in een groezelige auto op bekleding in bruintinten te belanden en door duister Alkmaar te worden vervoerd, met de stereo voluit. Niets daarvan. Tijdens de korte rondrijdende monoloog Dashboard, een samenwerking van drie Utrechtse groepen (Dieheleding, Theater Utrecht en Dox), beland je in een keurig taxibusje voor groepsvervoer op maat. Een geüniformeerde chauffeur stuurt ons rustig langs de groene kades van het centrum van Alkmaar. De beloofde dashboardradio knalt niet uit de speakers, maar kabbelt van song naar song (volgens de folder gemaakt door Dieheleding). Als locatietheater lost Dashboard daarmee de gewekte verwachtingen niet helemaal in.

Merel Pauw in Dashboard van Dieheleding, Theater Utrecht en Dox. Beeld Anna van Kooij
Merel Pauw in Dashboard van Dieheleding, Theater Utrecht en Dox.Beeld Anna van Kooij

Het is vooral acteur Merel Pauw die (alternerend met Steven Ivo, Annebel Overbeeke en Juan Zyad) als de slimme, wantrouwende Robin de rit van kleur laat verschieten. Haar twintiger leeft noodgedwongen in isolement. Het sociaal onhandige karakter heeft een oorzaak, zo blijkt. Frunnikend aan een shopper onthult Pauw in een mix van woede, verwijten en gelatenheid een deel van Robbins traumatische jeugd. Flarden van herinneringen wisselt Pauw af met sociaalpsychologische analyses (‘alles kan resetten’) en retorische vragen aan ons en de taxichauffeur. Die rijdt stoïcijns door; onze antwoorden vinden ook weinig weerklank. Jammer, al klopt dat bij Robins ongemakkelijke karakter.

Schrijnend is vooral Robins verlangen naar een afsplitsing van hemzelf (of haarzelf, dat laat Pauw mooi in het midden) in een ander universum, waar wel de goede afslagen genomen zouden zijn. Pauw acteert vanaf een passagiersstoel op een driftig freestyletempo, vergelijkbaar met hoe raps tot stand komen. Alleen komt het drama pas los wanneer aan het slot volume en beeld samenvallen.

Dashboard

Theater

★★★☆☆

Door Dieheleding, Theater Utrecht en Dox. Regie Jip Vuik.

6/8, taxibusje bij Victoriepark in Alkmaar (festivalhart Karavaan). Aldaar op 13 en 14/8 en tijdens Festival Tweetakt in Utrecht op 4, 5, 11, 12, 18 en 19/9.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden