BEELDVORMERSDansende robots

Als je het filmpje van Boston Dynamics ziet, kun je maar één ding denken: was ik maar een robot

Dansende robots op Do You Love Me van The Contours.

De rubriek Beeldvormers onderzoekt hoe een foto onze kijk op de werkelijkheid bepaalt. Deze week: zo vrij als een robot.

‘You broke my heart, ’cause I couldn’t dance, you didn’t even want me around/ And now I’m back, to let you know, I can really shake ’em down...’ Ik was het gesproken intro van Do You Love Me, de hit uit 1962 van The Contours, een beetje vergeten. In de film Dirty Dancing uit 1987, die het nummer nieuw leven inblies, begint het liedje bij het rauwe ‘Do you lóóóve me?’ van zanger Billy Gordon. Maar daar zat dus nog iets vóór. Iets wat ik op de laatste dag van 2020 uit de mond van Atlas zag komen, een ‘menselijke’ robot die doet denken aan een stormtrooper uit Star Wars met een rugzak op.

Oké, niet letterlijk uit de mond van de robot. Het was de bedoeling dat ik dat dacht, dat het inderdaad Atlas was, die zei: ‘Je wilde me niet, omdat ik niet kon dansen. Maar moet je nou eens kijken.’ Waarna Billy Gordon uithaalde en de robot aanstekelijk begon te swingen.

Ik keek naar bovenstaand filmpje van Boston Dynamics. Het was zowel een nieuwjaarsgroet als een reclamespotje voor het Amerikaanse robotbedrijf, dat het leuk vindt om de mensheid er af en toe aan te herinneren dat ze zeer binnenkort geheel zal worden vervangen door kunstmatige intelligentie. Dan verspreidt de pr-afdeling een update met de nieuwste vorderingen van voornoemde Atlas, Spot (een gele hondachtige zonder kop) of Handle (een soort rijdende douche met het slobbervermogen van een Dementor, voor het vacuüm omhoog zuigen van zware dozen – of je hoofd). Die kunnen dan ineens een deur openmaken, een achterwaartse salto maken of een hindernisbaan nemen, terwijl ze het jaar daarvoor bij wijze van spreken nog in een luier rondliepen.

Die filmpjes worden doorgaans niet onverdeeld hartelijk ontvangen. Dat is logisch, want ze zijn aardig dystopisch. Bovendien strooit Boston Dynamics ook graag met nare beelden waarin de techneuten hun robots schoppen, om aan te tonen hoe robuust en wendbaar ze zijn. Een onderuitgeschoffelde Spot krabbelt onmiddellijk weer overeind, wat zowel fascinatie als horreur als (een pietsie) compassie oproept. Maar liefde? Neuh.

Om de populariteit van de robots wat op te krikken, begon Boston Dynamics dit jaar een charmeoffensief: Atlas, Spot en Handle zouden dansen. Dat was een slimme move.

Vooral dus vanwege dat liedje van The Contours, dat vanwege de tekst alleen al geschikt bleek, maar ook vanwege de verwijzingen naar Dirty Dancing. En ik begrijp heus dat er mensen zijn die de film nooit zagen, of juist wel en ’m meteen weer wilden vergeten (jullie snappen er niks van). Maar op het moment dat Billy Gordon begon te zingen, vlogen in mijn hoofd de deuren van de danszaal op vakantieresort Kellerman’s open en liep Frances ‘Baby’ Houseman met twee watermeloenen in haar armen een zweterige danszaal binnen. Daar ziet ze mensen dingen doen die ze nooit eerder zag, dingen die eng en opwindend tegelijk zijn. ‘Waar hebben ze dit geleerd?’, vraagt ze op zeker moment.

Bij Boston Dynamics natuurlijk, Baby. Kijk, die Atlas de twist doen, en daar zijn Handle en Spot een paar seconden bezig met iets wat gerust robot-dirty dancing mag heten. Ze werden er meteen wat menselijker van, wat natuurlijk precies de bedoeling was. Bovendien was ik meteen jaloers op de technische hoogstandjes, die mochten gewoon dánsen. In deze tijd, waarin alleen al de gedachte aan een zweterige zaal vol mensen die elkaar aanraken en vol in elkaars gezicht hijgen onvoorstelbaar is, en onvoorstelbaar aantrekkelijk.

Do you lóóóve me? Nog niet helemaal, Atlas, maar het begint te komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden