Blad De Dylan

Als je als jongere niet beroemd wil worden, kun je De Dylan maar beter links laten liggen

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: De lezers van de Dylan interesseert maar één ding: beroemd zijn.

Dylan Haegens Beeld Dylan Haegens via YouTube

Een jaar of tien geleden was het als BN’er heel even het summum om je eigen glossy te hebben. De Youp, de Ruud, de Heleen, de Dinand – ze kwamen en gingen. De Linda, de Wendy en de Maarten! bleven.

Sinds eind 2018 bestaat het maandblad Dylan. De achternaam schiet u niet te binnen? Dylan Haegens is een van de bekendste mensen van Nederland, met anderhalf miljoen abonnees op YouTube en 760 duizend volgers op Instagram. Hij is een brave borst met flauwe humor.

Grote kans dat zijn volgersschare – vooral kinderen tot een jaar of 15 – nog nooit een tijdschriftabonnement heeft gehad. In zijn eerste redactioneel legde Haegens zelfs even uit wat dat precies is, een magazine. Vorig jaar bracht hij ook al een bioscoopfilm uit, De film van Dylan Haegens geheten, die binnen een mum van tijd goud werd. Maar zouden zijn fans ook de kiosk zijn in te lokken? Volgens uitgever Hearst verdienen ook kinderen een ‘offline-moment’.

Het felgekleurde blad staat vol met moppen, weetjes, nieuwtjes, quizjes, puzzels, strips en interviews met en over youtubers. Er is een ouderwetse adviesrubriek ‘Vraag ’t Marit’ en er staat ook een recept in (tosti met zalm en ei ). Tosti is het favoriete gerecht van Haegens. Op veel pagina’s staat een QR-code die linkt naar youtubefilmpjes – tot zover het offline-moment.

Als je afgaat op wat Haegens zijn lezers voorschotelt, is er eigenlijk maar één ding dat de jeugd van tegenwoordig interesseert: beroemd zijn. ‘Hoe voelt dat nou?’, wordt vaak aan Haegens gevraagd, schrijft hij in zijn voorwoord. Zo beroemd vindt hij zichzelf niet. Bovendien: ‘Ik poep en plas ook net als ieder ander.’

Er is de quiz ‘Hoe beroemd ben jij?’ (‘Hoe vaak ben je op tv geweest?’), er worden tien gekke manieren opgesomd om beroemd te worden (zoals ‘Vraag de weg’, want zo werd Will Smith ontdekt), er wordt uitgelegd hoe je je als je favoriete bekendheid verkleedt met carnaval, er is een strip over ‘celebrity spotting’ en in de horoscoop wordt een Weegschaal eraan herinnerd dat er ‘nooit iemand beroemd is geworden met helemaal niets doen’. 

O, en het antwoord op de rebus is: ‘Een op vier jongeren wil het allerliefst beroemd worden.’ De andere driekwart van de jeugd kan De Dylan beter links laten liggen.

Om af te sluiten een mop die onder het kopje ‘2 x superflauw!’ staat. ‘Wat is blauw en ruikt naar rode verf?’ Juist: blauwe verf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.