Album

Als het moet, ontketent Kirill Petrenko decibellen, liever grijpt hij naar het fijnpenseel ★★★★☆

null Beeld

De Russische topdirigent Kirill Petrenko is een ramp voor pr-afdelingen; interviews geeft hij niet en cd-opnamen vermijdt hij. Het gaat Petrenko om de kunst, de franje eromheen leidt alleen maar af. Bij de Beierse Staatsopera in München sprongen ze dan ook een gat in de lucht toen ze hun nieuwe label mochten aftrappen met een liveopname van Mahlers Zevende symfonie onder voormalig chef-dirigent Petrenko. Hij dirigeerde het stuk in 2018, een jaar voordat hij aan de slag ging bij de Berliner Philharmoniker.

De Rus bewijst zich opnieuw als de meester van het understatement. Als het moet, ontketent Petrenko decibellen, maar liever grijpt hij naar het fijnpenseel. In de twee delen Nachtmusik laat hij onvermoede middenstemmen oplichten. In het tussenliggende Scherzo (schattenhaft, schaduwachtig) schrikken de violen zich een hoedje met een krijsend ‘iek!’ Het slotdeel zwenkt tussen pandemonium en koddig dorpstoneel, met Petrenko als de goochelaar die zijn trucs onnavolgbaar uitspeelt.

Kirill Petrenko

Mahler Zeven

Klassiek

★★★★☆

Bayerische Staatsoper Recordings

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden