Blik Opel combo tour

Als één praktische auto het verdient om gezien te worden, dan is het de Opel Combo Tour wel

De Opel Combo is een van die vele bestelbusjes-die-zo-op-elkaar-lijken. Maar als er één het verdient om gezien te worden, is deze het wel.

De Opel Combo Tour.

Opel Combo Tour

Motor: benzine 1.2T, 110PK, 6 versnellingen, handgeschakeld

Prijs € 36.423 (vanaf € 28.620)

Vermogen 110 pk

LxBxH 440x184x184 cm

Gewicht 1.356 kg

Verbruik tijdens test 1 op 11

Energielabel C

De Opel Combo bestaat al sinds 1986, en telkens wanneer u denkt: nú weet ik volgens mij hoe-ie eruitziet, heeft het ding zich als een Transformer, eh... getransformeerd. Dat ging zo in de Opelfabriek: we moeten zo’n nieuw schildersbusje hebben! Welk model kunnen we met zo min mogelijk moeite als uitgangspunt nemen, want om nou het wiel opnieuw uit te vinden... En dan roept een ontwerper: onze nieuwe Kadett! En, wat later, de Corsa! De nieuwe Corsa! De Fiat Doblò! Toen Opel werd opgeslokt door PSA – een samenwerking van Peugeot en Citroën – werd de keuze nog ruimer en ontstond als vanzelf de eeneiige drieling Opel Combo, Peugeot Partner en Citroën Berlingo.

De cockpit is royaal en intuïtief. Let ook op de ouderwetse joekel van een buitenspiegel.

Deze drie lijken behoorlijk op elkaar, en de drieling lijkt ook veel op de Renault Kangoo en de Volkswagen Caddy. Allemaal bestellertjes, niet van het formaat verhuisbus maar gewoon handige, alledaagse, betrouwbare bedrijfsauto’s. Auto’s waarin niet alleen de potten, de kwasten en een klein laddertje passen, maar die met wat ramen erin opeens heel aantrekkelijke personenauto’s blijken te zijn. Ideaal voor kinderrijke gezinnen en/of samenlevingsvormen met een theatermakende moeder en sowieso veel spullen, die met een katoenen tent op vakantie naar Zoutelande gaan.

Zodra we hem in het echt zien staan, bij het Opel-hoofdkwartier in Breda, gaat er in de hersenen een luikje open en horen we: Renault Kangoo! Maar als de woordvoerder van het merk stellig beweert: ‘Ik hoef niks uit te leggen over de bediening, want het is een echte Opel’, moet ik hem haast gelijk geven. Met de knoppen op de juiste plek, de twintig elektronische helpertjes paraat, de geluidsisolatie op orde, het niet onaardige zicht en de rubbermatten op de vloer, kan de proefrit beginnen.

De Life-uitvoering, speciaal voor heel christelijke gezinnen, biedt talloze passagier(tje)s een plek.

Wat zo’n bestelwagen – desgewenst leverbaar zonder ramen, met extra stoelen of een juist een flinke bagageruimte – beter doet dan menig grotere en vooral veel duurdere SUV, is het bieden van ruimte. Ruimte is vaak het eerste woord dat SUV-reclamemakers hanteren om de omvang van de auto te rechtvaardigen. Maar wie weleens heeft geprobeerd één doodgewone stadsfiets te vervoeren, of een bureautje, weet dat elke gebogen vorm in de carrosserie de mogelijkheden sterk beperkt.

Niet bij deze auto, die stoer en rechttoe-rechtaan is vormgegeven. Door het uitgebreide arsenaal aan elektronica – de inparkeerhulp, de vogelvluchtcamera (op het scherm zie je het parkeervak en de auto in de juiste kleur als het ware van bovenaf) en de sensoren voor de flankprotectie (nooit meer langs een paaltje schrapen in een krappe bocht naar rechts) – is deze best royale auto prima te hanteren, ook in stadscentrumsituaties. De camera’s en de sensoren zijn bepaald geen overbodige luxe, want de bestuurder kan niet eens de punt van de stompe neus zien. Maar verder hebben we niks te klagen.

Zelfs de 1200 cc-benzinemotor – nee, niet de allerzuinigste – kan met zijn 110 pk en een enorme turbo beslist goed meekomen, zolang je achterin niet het hele tuincentrum hebt ingeladen.

Waar we beslist van konden genieten, voor het eerst al jaren geleden gezien in een vier keer zo dure auto – is de head-up display: een stukje perspex voor de voorruit waarop de navigatie en de snelheidsinformatie wordt geprojecteerd, zodat je kunt blijven sturen zonder de ogen van de weg te halen. En dan hebben we de schuifdeuren nog niet eens geprezen.

Nee, als één praktische auto het verdient om gezien te worden, dan is het deze Opel Combo wel. En als-ie straks ook nog als elektrisch exemplaar leverbaar is, hebben schilders in Amsterdam er ook nog wat aan.

Inmiddels oude koek: de vogelvluchtcamera hebben we eerder gezien en werkt ook in de Combo tot op de centimeter nauwkeurig.
Bij lage snelheden remt de auto zelf voor overstekend wild; een optie die uit de duurdere modellen omlaag is gedruppeld en nu dus ook in de busjesklasse beschikbaar is.

In de prijzen

Niet alleen de Blik-redactie kan de Combo Tour – de gezinsuitvoering van de Combo, zeg maar – waarderen. Zowel deze uitvoering als de bestelversie werd dit jaar door clubs van autojournalisten gelauwerd als ‘Best Buy Car of Europe 2019’ en ‘International Van of the Year 2019’, vooral op het gebied van veiligheid en comfort.

Bovenin, onder het panoramadak, bevindt zich een lichtstraat mét opbergmogelijkheden; de Combo is net een klein vliegtuig.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.