RubriekNieuw Venster

Als een fitgirl voor Halloween een fitgirlkostuum aantrekt, waar is dan de ironie?

Kelli van der Waals werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Boven: de influencer-verkleedset van Urban Outfitters. Daaronder Kim Kardashian, een van de bronnen voor inspiratie voor de set.Beeld RV

Het was dus Halloween deze week. Dat we hier in Nederland steeds meer van meekrijgen, alsook van de nieuwe kostuumvondsten die jaarlijks gedaan worden, is mede te danken aan de geglobaliseerde cultuur van sociale media. Omgekeerd is het internet ook vormend voor het Amerikaanse herfstfeestje. Het is steeds minder een kwestie van heksen, spoken en sexy verpleegsters, en steeds meer een feest der ironische referenties aan de populaire cultuur. Zoals variaties op Melania Trumps ‘I really don’t care, do u?’-jas, of iets met Elisabeth Moss’ kapje uit The Handmaid’s Tale. En ludieke setjes dienen natuurlijk wel online gedeeld te worden.

Een kostuum dat afgelopen week hoge ogen gooide (lees: waar veel over getwitterd werd) was de Influencer Costume Set die modewinkel Urban Outfitters aanbood voor 59 dollar. De legging-plus-sport-bh die het ensemble behelsde is eigenlijk het predicaat kostuum onwaardig, tenzij de consument er een lichtblonde pruik bij kocht, witte sportschoenen en een baseballpetje. Dan zou het setje namelijk het meest lijken op de foto van Kim Kardashian waar de uitrusting volgens Teen Vogue naar verwijst.

Je zou het influencer-kostuum kunnen zien als een grap: wurm je onafgetrainde benen in het grijze spandex, stel je buik bloot aan de koele oktoberlucht en maak met een vette knipoog de over-de-topcultuur belachelijk die de laatste jaren zo alomtegenwoordig is geworden. Verkrijgbaar in de maten S, M en L.

Maar eerlijk gezegd is dit pakje alleen geschikt voor wie in het echte leven ook zo’n sportieve, strakke influencer is – het type dat we fitgirl noemen. Die kan er mooi haar platte buik mee tonen. Maar ja, waar is dan de ironie?

Wel is het tekenend dat de fitgirl blijkbaar zo’n herkenbaar beeld is geworden dat ze een plekje in de verkleedkist krijgt. Terwijl er de laatste jaren juist zo veel praat is over het losser worden van de lichaamsnormen, met de opkomst van de size acceptance movement en plus size-modellen als Ashley Graham.

Zeker, het dijen- en billenideaal is wat ronder geworden (zie Beyoncé en de Kardashians). Maar die billen en dijen maken deel uit van een door intensieve fitness vormgegeven lichaam (zie ook Beyoncé en de Kardashians). Het tonen en vergelijken van lijven en lifestyles op sociale media leiden vooralsnog meer tot een maakbaarheids- dan een acceptatiebeweging.

De fitgirl-influencer is daar de exponent van, en Silicon Valley de industrie die het faciliteert. Daar komen namelijk niet alleen de apps vandaan die de trend promoten, maar ook de technologische snufjes om tot het summum ervan te komen – van stappentellers tot dieet-apps. Die hebben doelen om naartoe te werken en verspreiden zo een ideaal, namelijk het beeld dat de makers van die apps hebben van perfect. Je kan wel raden hoe dat er ongeveer uitziet. Met hun apps zeggen ze bovendien niet alleen hoe je zou moeten zijn, maar ook dat het in jouw handen ligt om zo te worden. Toevallig zendt de fitgirl-trend precies dezelfde boodschap uit.

Wie daar wel blij van wordt, kan het kostuumsetje nu afgeprijsd aanschaffen: 24,99 dollar op de site van Urban Outfitters. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden