InterviewDeirdre Carasso

Als directeur wist Deirdre Carasso het Stedelijk Museum en de Schiedamse bevolking met elkaar te verbinden

Museumdirecteur Deirdre Carasso en kunstenaar Anne Wenzel dagen elkaar uit in de ring, in de Loopuyt Fight Club in Schiedam. Beeld Hilde Harshagen

Carasso neemt na vier jaar afscheid en wordt directeur van de bibliotheek in Utrecht.

Nog tot en met zondag zit directeur Deirdre Carasso van het Stedelijk Museum Schiedam in een winkelpand naast het museum. ‘Klop op het raam voor een praatje’, staat er op de ruit. Het is typisch Carasso. Als directeur slaagde ze erin het museum en de Schiedamse bevolking met elkaar te verbinden. Maandag sluit Schiedams grootste kunstinstelling voor een ingrijpende renovatie. Carasso begint die dag als directeur van de bibliotheek in Utrecht.

Het Stedelijk Museum Schiedam staat vooral bekend om zijn rijke collectie naoorlogse Nederlandse kunst. Cobra-kunstenaars als Appel en Lucebert zijn hier te zien naast hedendaagse kunstenaars als Zoro Feigl. Die laatste krijgt na de renovatie een aparte vleugel. De collectie zal tijdens de renovatie worden opgeslagen in het museumdepot in Den Haag.

Carasso trad in 2016 aan als directeur. Het museum was ternauwernood gered van sluiting, met één stem meerderheid in de gemeenteraad. Vierenhalf jaar later laat Carasso een museum achter dat niet alleen weer financieel gezond is, maar ook door de Schiedammers in het hart is gesloten.

Hoe kijkt Carasso terug? ‘Het museum is nu niet alleen meer een plek voor een landelijk kunstpubliek, maar ook voor en van de Schiedammers.’ Voorbeelden te over, zegt Carasso. Scholieren maakten een tentoonstelling, er was een maaltijd voor moslims tijdens de ramadan en een bellypainting-festival. Ook werden kunstenaars uitgenodigd om zich te laten inspireren door de stad. De belangrijkste beginselen voor Carasso? Goed luisteren, oprecht zijn en niet alles beter te weten.

Er hoeft er geen tegenstelling te zijn tussen het (inter)nationale en lokale, zoals vaak wordt gedacht. ‘Neem onze tentoonstelling Modest Fashion, over het internationale fenomeen van bedekkende mode. Dat fenomeen speelt in Schiedam en in de hele wereld.’

Carasso’s vernieuwende beleid leidde tot scepsis in de kunstwereld. Het museum was vooral populair bij de doorgewinterde kunstliefhebbers. Het idee om de Schiedammers er meer bij te betrekken werd door sommigen afwachtend ontvangen. ‘Vaak vond men wat we deden niet passen binnen de museumetiquette. Zoals onze zomeropvang voor planten of een bokswedstrijd in het museum.’ Daarbij nam Carasso het vorig jaar op tegen kunstenaar Anne Wenzel.

De nieuwe koers resulteerde in meer betrokkenheid van de stad Schiedam en een verdubbeling van het aantal bezoekers, ook uit de rest van het land. ‘Onze eigen inkomsten zijn gestegen van 14 naar 39 procent’, zegt Carasso trots. ‘Wij werden en worden nog steeds enorm gesteund door de gemeente en tientallen fondsen.’ Vorig jaar won het Stedelijk zelfs de BankGiro Loterij Museumprijs voor het publieksvriendelijkste museum van Nederland. De gemeente Schiedam is overtuigd van het succes en heeft daarom geïnvesteerd in een renovatie van het museum.

Is het niet spannend voor Carasso om juist nu het museum achter te laten? ‘Als je dan moet renoveren, is dit geen slechte timing. Ik heb vertrouwen in het museumteam. Het museum wil door in de ingeslagen richting, maar zoekt wel een opvolger die het net even anders doet. Dit blijft een museum dat zich zal blijven verhouden tot de snel veranderende wereld om zich heen.’

Wat is haar dierbaarste herinnering aan haar tijd als directeur van het Stedelijk Museum Schiedam? ‘Afgelopen Kerst zat ik in een hoekje in het museum te kijken wat er gebeurde. Alles klopte op dat moment, iedereen voelde zich thuis. Je kon alleen zijn met een topwerk van Rothko, Modest Fashion en 20ste-eeuwse collages bekijken, maar ook een tentoonstelling van de Schiedammer Rien Poortvliet. En er was een knotsgek winterlandschap met modeltreinen, gemaakt door de lokale modeltreinvereniging, kunstenaar Maarten Bel en 120 kinderen.’

Carasso vertrekt, maar heeft veel zin in haar nieuwe functie in Utrecht. ‘Ik vertrek dan wel uit de museumwereld, maar een bibliotheek is ook een plek waar mensen samenkomen. Voor mij gaan bibliotheken over democratie, over mensen helpen mee te doen in onze maatschappij.’

NOG-collectie

Als schenking van de Stichting Beheer SNS Reaal krijgt het Stedelijk Museum Schiedam de NOG-collectie, een van de belangrijkste tekeningencollecties uit de Nederlandse kunst. Het bevat werken van verschillende Nederlandse kunstenaars van de afgelopen dertig jaar en sluit aan bij de naoorlogse collectie van het museum. De collectie was al in beheer van het Stedelijk, maar is nu definitief in zijn bezit. De schenking gaat gepaard met een financiële donatie voor toekomstig beheer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden