Beschouwing

Als de opdrachten wegvallen, kun je weer voor je eigen lol gaan tekenen, dacht Piet Paris

Rabin, 2020 Beeld Piet Paris
Rabin, 2020Beeld Piet Paris

Een solo-expositie stond nooit op de bucketlist van Piet Paris, ’s Nederlands bekendste mode-illustrator. Tekenen deed hij vooral in opdracht, maar de lockdown maakte alles anders. Paris pakte zijn potlood en snijmes op en liet zich overhalen een solo-expositie in te richten. Voor het magazine kiest hij er alvast vijf uit.

‘Een tekening is goed gelukt wanneer ik hem in alle rust kan laten liggen en niemand hoef te vragen naar zijn of haar mening. Dat zelfvertrouwen komt echter met de jaren en heeft vooral te maken met ervaring.’ Piet Paris (59), geboren als Piet ’t Hoen, maakt normaal gesproken alleen illustraties in opdracht van modebladen en modehuizen. Die opdrachten staan door de lockdown nu even op een laag pitje, een trip naar Parijs voor een coutureshow zit er voorlopig niet in. Maar Paris weet zijn tijd goed te vullen, hij gebruikt zijn nieuwe vrijheid om zichzelf uit te dagen. ‘Voor klanten maak ik iets wat ze van mij verwachten, iets wat ze al van mij kennen, maar als ik voor mezelf teken, kan ik meer kanten op. Ik voel mij dan veel vrijer omdat ik weet dat niemand mijn werk zal bekritiseren.’

Denk je aan Piet Paris, dan denk je aan felle kleuren, strakke lijnen en haute couture. Want de illustrator reist al sinds de jaren tachtig af naar Parijs om daar in opdracht van verschillende modebladen de catwalk-looks te tekenen. Hij was een van de weinigen in een verder uitgestorven vakgebied: mode toonde je met foto’s, niet met tekeningen. Toch werd Paris’ talent al snel op internationaal niveau opgemerkt. Door de jaren heen verschenen zijn illustraties in de Japanse Vogue, was hij creative-director van Harper’s Bazaar in Nederland en werkte hij samen met de Bijenkorf, Viktor & Rolf en het Amerikaanse warenhuis Saks Fifth Avenue. Nu geeft hij tekenles aan modestudenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en opent hij binnenkort, in samenwerking met de curator van I love illustration Gallery Anneke Krull, zijn eerste soloexpositie.

Het idee van een eigen expositie speelde nooit in het hoofd van Paris: ‘Door de aard van mijn werk, maak ik alleen illustraties in opdracht. De behoefte om spontaan te tekenen was er niet. Het is dus eigenlijk Anneke’s schuld’, zegt hij lachend. ‘In het verleden is ze artdirector van verschillende tijdschriften geweest, zo kennen we elkaar. Ze is altijd al fan geweest van illustraties en stimuleert het gebruik ervan in de tijdschriftenwereld. Nu heeft ze haar eigen kunstgalerie. Toen ze mij vroeg als exposant, kon ik natuurlijk geen nee zeggen.’

Rabin Kayrouz

‘Deze illustratie heb ik vorig jaar gemaakt in opdracht voor Luxure, een Engels modetijdschrift. Hij komt uit een serie van tien en is gebaseerd op een kostuum uit de haute-couturezomercollectie van de Libanese modeontwerper Rabin Kayrouz. Het is altijd leuk om couturestukken te tekenen. Alles is zo overdreven, de vormen zijn experimenteel, de kleuren uitgesproken. Bij zulke expressieve collecties is er genoeg ruimte voor mijn eigen interpretatie. De enorme klokrok van het model vond ik zelf best stijf, dus ik gooide haar been omhoog en ik gaf haar een afro. Zo komt de illustratie tot leven, nu zit er beweging in.’

Stephane Rolland

‘Ik voel mij nooit geroepen om kostuums op een realistische manier te laten zien. Het haar van dit model baseerde ik op de vorm van de Stephane Rolland-jurk die ze aanhad, in het echt is zo’n kapsel niet mogelijk. Ik moet wel altijd mijn draai vinden wanneer ik aan de slag ga met een illustratie en mijn eigen interpretatie aan een ontwerp moet geven. Wachten op inspiratie doe ik niet, want dan kan ik de hele dag zitten wachten. Ik begin gewoon. Ook kan ik er de klok op gelijk zetten dat ik ergens tijdens het proces een dip krijg. Dan zie ik het even niet meer zitten en voelt het alsof ik de verkeerde kant op ga. Maar, zo’n dip maakt wel dat ik mezelf blijf uitdagen. Vaak zie ik na een diepe zucht dat ik er toch niet zo ver naast zit als ik dacht en dat ik juist de goede kant opga met mijn illustratie.’

Stephane Rolland, 2020 Beeld Piet Paris
Stephane Rolland, 2020Beeld Piet Paris

Famous Pose 4

‘Famous Pose 4 is een interpretatie van een foto van Helmut Newton (Rue Aubriot, gemaakt in 1975 voor de Franse Vogue, red.). Een wereldberoemde foto die bij modeliefhebbers op het netvlies staat gebrand. Ik wist op mijn 11de al dat ik modeontwerper wilde worden. Uiteindelijk verkoos ik het illustreren boven het maken van kostuums. Bij het ontwerpen, maken én verkopen van kleding komt veel bij kijken en dat vind ik best ingewikkeld. Tekenen is vrij direct en voor mij de beste manier om mijn liefde voor mode en esthetiek over te brengen. Ik stop al mijn gevoel in mijn illustraties en hoop natuurlijk dat de kijker dat herkent. ’

 Famous pose #4 / Helmut, 2020 Beeld Piet Paris
Famous pose #4 / Helmut, 2020Beeld Piet Paris

Rose

‘De ontwerper van deze jurk kan ik me even niet meer herinneren, wel weet ik dat het nateken van de roos een gedoe was. Bloemen, kant en patronen zijn vaak een hele uitdaging. Het kost een paar uur extra om uit te vinden hoe ik zo iets kan vereenvoudigen. Normaal gesproken ben ik twee dagen bezig met een tekening, op dag één hou ik mij bezig met schetsen en ga ik op zoek naar de juiste vormen en proporties. Zodra ik zie dat de lijnen waarmee ik de tekening wil afmaken zijn gezet, ga ik de volgende dag aan de slag met mijn snijmes en gekleurd papier. Maar als ik een roos moet verwerken in mijn illustratie ben ik toch iets langer bezig.’

Rose, 2020. Beeld Piet Paris
Rose, 2020.Beeld Piet Paris

Green Silhouette

‘Ik vind het leuk om mezelf te vernieuwen, je moet jezelf blijven verbazen. En juist omdat ik bekend sta om mijn platte grafische vormen, vond ik het een leuk idee om illustraties te maken die ruimtelijk ogen. Ik ben nu een aantal maanden bezig met het ontwerpen van driedimensionale illustraties en voor de expositie maak ik daar nu een grotere collectie van. Het idee kwam voort uit mijn liefde voor Cristóbal Balenciaga Eisaguirre (de oprichter van het Spaanse modehuis Balenciaga, red.). Hij was een van de eerste ontwerpers die speelde met volume en zich bezighield met vormgeving. Ik vind het belangrijk dat ontwerpers hier aandacht aan besteden en dat probeer ik ook altijd duidelijk te maken tijdens mijn lessen. Verhoudingen en vormen moeten kloppen, een ontwerp moet ogen als een compositie.’

Green silhouette. Beeld Piet Paris
Green silhouette.Beeld Piet Paris

De Piet Paris soloshow is tot en met 6 juni te zien bij de I love illustration Gallery in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden