OmslagJan de Boer

Als ‘boekomslager’ heeft Jan de Boer zo’n 25 duizend ontwerpen gemaakt

Jan de Boer werkt al 35 jaar in de breedte.

1982

1982, het jaar van Harry Mulisch’ De aanslag en van de Nobelprijs voor literatuur voor Gabriel García Márquez, was ook het geboortejaar van Jan de Boer (1954) als omslagontwerper. De titel waarmee alles begon was Software Reflected, een studie over computerprogrammeren van Robert L. Baber, uitgegeven door de wetenschappelijke tak van uitgeverij Elsevier.

Na een korte periode op de kunstacademie was De Boer er als junior ontwerper aangenomen. ‘Ik kwam uit de punkmuziek en werkte voor Muziekkrant Oor, maar wilde als verwoed lezer per se het boekenvak in. En bij Elsevier zag ik mijn kans.’

Drie jaar later opende De Boer zijn eigen studio in Utrecht. Aanvankelijk nog met Elsevier als opdrachtgever, maar al gauw voor zo’n beetje alle Nederlandse en Vlaamse uitgeverijen van naam, die stuk voor stuk vielen voor De Boers veelzijdigheid en zijn krachtige, niet op één stijl vast te pinnen omslagen en promotiecampagnes.

2005

Bret Easton Ellis’ American Psycho (2000), Kees van Kootens Hilaria (2001, bekroond als Best Verzorgde Boek) en Tommy Wieringa’s Joe Speedboot (2005) lijken in niets op elkaar en zijn toch allemaal vintage De Boer – een kwaliteit die volgens de ontwerper schuilt ‘in de juiste beeld- en typografiecombinaties’ en weten voor wie je werkt: ‘Wij kunnen onze opdrachtgevers goed uit elkaar houden.’

2000

In het jaar van Joe Speedboot was de studio uitgegroeid tot een bedrijf met zeven medewerkers. ‘Daarna begon de crisis in het boekenvak, die ook wij hebben gevoeld.’ Tegenwoordig opereert de studio als driemanszaak.

De Boer heeft het nagerekend: als ‘boekomslager’ (zijn term) heeft hij zo’n 25 duizend ontwerpen gemaakt, ‘alles van vóór 1990 predigitaal aan de tekentafel’. Een ruime keuze daaruit is deze week te zien in de Utrechtse galerie KuuB. Wie goed kijkt, herkent wellicht de invloeden die De Boer hebben gevormd: ‘Ik was gek op Jan Vermeulens omslagen voor Jan Wolkers, maar ook op Ron van Roon en het Rotterdamse bureau Hard Werken.’

En hoe ziet Studio Jan de Boer de toekomst? ‘We stikken nog altijd in de opdrachten. Ik teken bij voor veertig jaar.’

De boekomslager – 35 jaar Studio Jan de Boer

Galerie KuuB, Pieterstraat 3, Utrecht, t/m 26 januari.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden