Recensie Genoeg nu over jou!

Als avondvullend theater schiet Genoeg nu over jou! tekort (drie sterren)

Genoeg nu over jou! Hummelinck Stuurman Theaterbureau, regie:Hanneke Braam, Tekst: Magne van den Berg, Spel: Ingeborg Elzevier, Annick Boer, Peter Tuinman Beeld Ben van Duin

Actrice Ingeborg Elzevier zit zestig jaar in het vak. Dat wordt gevierd met een voorstelling. Verder geen poeha, want doorspelen is wat deze veelzijdige actrice het liefst wil. Daarom is ze nu te zien in het nieuwe Nederlandse toneelstuk Genoeg nu over jou! van Magne van den Berg. Producent is Hummelinck Stuurman, het theaterbureau waar ze al vanaf 1991 op gezette tijden is te zien in tal van toneelstukken. Daarvoor was ze gezichtsbepalend actrice bij onder meer Toneelgroep Centrum en Toneelgroep Amsterdam.

Haar specialiteit: droogkomische rollen, af en toe met een scherp randje. Haar stijl: licht ironisch, vaak met een ietwat verwonderde blik. Ook in Genoeg nu over jou! speelt Ingeborg Elzevier zo’n soort rol: een oude moeder die een beetje in de war is, nogal vreemd en een tikkeltje aangeschoten. Samen met haar man (Peter Tuinman) leidt ze ogenschijnlijk een rustig bestaan, maar ze wordt omringd door een emotionele leegte.

Dat kun je althans opmaken uit feit dat ze nogal idolaat was van haar overleden schoonzoon. Het zien van een foto van hem brengt haar psychisch bijna aan het wankelen. Als haar dochter (Annick Boer) op bezoek komt met haar nieuwe vriend, ontrolt zich in dit licht ontspoorde gezin een merkwaardig samenzijn. Door het realisme heen rijgt Van den Berg wat absurdisme in haar tekst, maar het is te mager. Net als je denkt dat het spel echt gaat beginnen, is het afgelopen.

Genoeg nu over jou! duurt vijf kwartier en sleept zich niettemin voort. Met iets meer tempo erin zou het een geschikte lunchvoorstelling kunnen zijn. Als avondvullend theater schiet deze voorstelling helaas tekort.

Genoeg nu over jou!  Van Magne van den Berg door Hummelinck Stuurman Theaterproducties, regie Hanneke Braam. Gezien 8/12, Leidse Schouwburg. Tournee.