Almodóvar favoriet voor Gouden Palm

Zaterdagochtend wordt in Cannes de twintigste en laatste film vertoond die meedingt naar de Gouden Palm, Pan’s Labyrinth van Guillermo del Toro....

De competitie was van een behoorlijk hoog niveau; het gemiddelde van de journalistenpoll in het vakblad Screen International was 2,26 (op een schaal van 0 tot 4) – het hoogste sinds 2001. De grote favoriet van de internationale filmcritici is Volver van Pedro Almodóvar; slechts zes films scoorden de afgelopen twintig jaar hoger dan de 3,4 waarmee de pers de Spaanse meester beloonde.

Ook de films van regisseurs als Bruno Dumont, Nuri Bilge Ceylan, Aki Kaurismäki, Sophia Coppola en Alejandro González Iñárritu beantwoordden aan de hoge verwachtingen. De grootste tegenvallers waren Fast Food Nation van Richard Linklater, Southland Tales van Richard Kelly, en buiten de competitie The Da Vinci Code en X-Men: The Last Stand.

Drie van de beste films van Cannes 2006 komen om verschillende redenen niet in aanmerking voor de Gouden Palm. Zidane, un por-trait du 21e siècle van Philippe Parreno en Douglas Gordon werd buiten competitie vertoond. De beeldend kunstenaars volgden de Franse voetbalster Zinédine Zidane tijdens één thuiswedstrijd in Bernabeu, in april 2005 tegen Villarreal. Van de aftrap tot het laatste fluitsignaal. Met zeventien camera’s, waaronder twee high definition camera’s met een statief van 1,20 meter. Er was toestemming nodig van het Pentagon om die buiten de Verenigde Staten en voor het eerst voor burgerdoeleinden te gebruiken. Parreno en Douglas focussen louter op Zidane. Dan weer van ver af, met grofkorrelige beelden, dan weer zo dichtbij dat elk zweetdruppeltje is te zien.

De wedstrijd is van ondergeschikt belang; de uitslag doet er niet toe. Pratende hoofden ontbreken, net als beelden uit Zidanes jeugd en zijn mooiste doelpunten. In de rust zijn journaalbeelden te zien van wat er die dag verder gebeurde. Onder in beeld verschijnen bespiegelingen van Zidane. Elk zuchtje van hem is te horen. En elke aanwijzing, hoewel hij die bijna fluistert. Real wint. Zidane geeft een voorzet waaruit wordt gescoord. Tot slot wordt hij uit het veld gestuurd. ‘Magic is something very close to nothing at all’, verschijnt onder in beeld.

Transe van de Portugese Teresa Villaverde was opgenomen in het alternatieve programmaonderdeel Quinzaine des Réalisateurs. Het is een dromerige, poëtische en bikkelhard film waarin een Russisch-Portugese gelukzoekster terechtkomt in de hel op aarde: de wereld van de vrouwenhandel. ‘Een waarlijk meesterwerk’, aldus Quinzaine-directeur Olivier Père. ‘En dat zeg ik echt niet van alle films die ik heb geselecteerd.’

Van Oliver Stones World Trade Center konden in Cannes slechts de eerste, indrukwekkende twintig minuten worden vertoond; de rest is nog niet klaar. Stones visie op 9/11 is eind augustus de beoogde openingsfilm voor het festival van Venetië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden