'Alles wat Spoon zo goed maakte, is gebleven'

Transference, het zevende album van Spoon, was vier jaar geleden een mooie maar ook wat kale en ernstig klinkende rockplaat. De vrolijke, speelse klanken die de band uit Austin, Texas, sinds de oprichting in 1993 steeds meer in hun altijd al puntige gitaarliedjes toeliet, waren verdwenen.

Het onmiskenbare popgevoel van hun tot dan toe beste cd Ga Ga Ga Ga Ga (2007) kreeg geen vervolg. En hoewel Spoon met Transference in de VS voor het eerst in de album topvijf belandde, kondigde frontman John Britt Daniel al gauw een pauze aan.

Alle bandleden deden de afgelopen jaren wat anders (Daniel speelde in de 'indie-supergroep' Divine Fits). En nu komt Spoon sterker dan ooit terug, met het album They Want My Soul.

Alles wat Spoon zo goed maakte, is gebleven. Allereerst de soulvolle zang van Daniel zelf. Hij is weliswaar geen soulzanger zoals Otis Redding of James Brown, maar wel iemand die als John Lennon, Elvis Costello of Alex Turner diepere lagen weet aan te boren. Dan de sterke riffs, meteen al op z'n Stones-best in Rent I Pay en in het met prachtige koortjes omlijnde titelnummer.

Die koortjes werken net als op Ga Ga Ga Ga Ga vooral goed in combinatie met de handclaps (Outlier) of met een heerlijk dronken pianootje in I Just Don't Understand (een cover van Ann-Margaret uit 1961).

Het zijn steeds de details in de arrangementen (knap productiewerk van Dave Fridmann en Joe Chiccarelli) die de liedjes helemaal af maken. Dwarrelende harptonen en zacht fluitende synths doen de liedjes wiegen. Maar hoe veel subtiel gedoseerde klanken ook om aandacht vragen, te vol of te zwaar klinkt They Want My Soul nergens.

SpoonBeeld Constant Artists
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden