serierecensie Chilling Adventures of Sabrina

Alles was leuk aan de Netflix-serie Chilling Adventures of Sabrina ★★★★☆. En toen kwam seizoen twee ★★☆☆☆

Beeld Netflix

Wat een seriefeest was het eerste seizoen van Chilling Adventures of ­Sabrina, dat eind vorig jaar op Netflix verscheen. Alles leek leuk. Allereerst het soms licht ironische acteerwerk van hoofdrolspeler Kiernan Shipka (bekend als Sally Draper in Mad Men). Dan de vormgeving, die de ­kijker het gevoel gaf in een strip rond te lopen. De serie van de Amerikaanse schrijver Roberto Aguirre-Sacasa is gebaseerd op een horrorstripreeks uit de jaren tachtig, en de sfeer is dus aangenaam B-filmachtig.

Het onderwerp was gedurfd, zeker voor een budgetverslindende Amerikaanse serie. Sabrina en haar tantes zijn overtuigde duivelaanbidders en ze nemen het op tegen de ‘valse god’, waarmee dus die van de christelijke burger wordt bedoeld. Intussen heeft Sabrina ook een geheime missie. Zij wil een eind maken aan de al te kwalijke praktijken van de Heer van de Onderwereld. Sabrina is een halve heks en ze probeert met haar mensenvrienden ook gewoon een leuk (liefdes)leven te leiden. Dat lukt natuurlijk niet: drama alom.

De verhalen in de eerste reeks waren spannend, grappig en soms behoorlijk gruwelijk, tienerrelatiedrama en bloederige horrorkomedie ineen. ­Sacasa wist ook nog eens behendig sociaal relevante verhaallijnen door de afleveringen te strooien. De ‘verkillende avonturen’ scheerden langs genderfluïditeit, homoseksualiteit en emancipatie en dat maakte de serie plezierig actueel.

Serie

Chilling Adventures of Sabrina

Seizoen 1 ★★★★☆

Seizoen 2 ★★☆☆☆

Te zien op Netflix.

Maar toen verscheen vorige maand seizoen 2. Wat een deceptie. Sabrina is opgeklommen in de pikorde der heksen en moet ineens een nogal venijnige duivel spelen. Maar de schrijvers weten zich met dat evoluerende personage geen raad, want de verhalen zijn drammerig en saai. Het emancipatiethema gaat overheersen: ­Sabrina moet tot vervelens toe mannenbolwerken slechten terwijl de dominantie van mannen in iets als een heksenkring nog wel meevalt, zou je denken.

Maar wat erger is: de nobele bedoelingen lijken ingegeven door gebrek aan creativiteit. Je merkt aan alles dat de lol er bij de makers af is. De ‘avonturen’ worden ridicuul. Bijvoorbeeld als Sabrina van haar Hellevorst de opdracht krijgt nu eens écht slecht te zijn, door een pak kauwgom uit een supermarkt te stelen. Dat dit pijnlijk kinderachtige verhaalidee niet direct van de tekentafel is geveegd, zegt vermoedelijk veel over de ambitie van de makers om van het nieuwe seizoen nog iets leuks te maken.