Alles te verliezen

Esther Verhoef laat bekwaam tijdbommen tikken

Bergen Ineke

De mooiste bloemen worden het eerst geplukt

Intens bedroefd zijn wij, nu we volkomen onverwacht afscheid hebben moeten nemen van onze lieve mama, vrouw en dochter

CLAIRE VAN SANTFOORT-ANDIJK

1975 - 2008

Harald G. van Santfoort, makelaar

Fleur, Charlotte

Mw. Marian Andijk-Rutgers

De crematie heeft in besloten kring plaatsgevonden

Een thriller die begint met zo'n familiebericht en doorgaat met de tussenkop 'Een maand eerder', lijkt de afloop van het verhaal weg te geven. Hoe zal de auteur de spanning erin weten te houden, op weg naar het bekende einde?

Op 20 november verscheen de nieuwe psychologische thriller van Esther Verhoef , Alles te verliezen. Binnen twee weken, met 100.000 verkochte exemplaren, op nummer 1 van de Bestseller Top 60. De woorden lijken vlot op het papier geworpen, maar het zijn geen wegwerpwoorden. Daar schrijft deze auteur te zorgvuldig voor.

Esther Verhoef , die zowel samen met haar man - als Escober - harde actiethrillers schrijft als solo psychologische thrillers, weet steeds weer de juiste toon te treffen om kwaad, verleiding, strijd, maar ook kwetsbaarheid, inkeer en diverse vormen van liefde voelbaar te maken. Ook in Alles te verliezen.

'Geld als water, getrouwd met de koning Midas van de vastgoedbranche, mooie kinderen, het hele gezin misselijkmakend knap en gezond. Je woont op een moordplek, met die pruimenbomen en beukenhagen...' Hoofdpersoon Claire van Santfoort lijkt inderdaad, zoals haar vriendin zegt, 'alles' te hebben. Haar man, makelaar Harald, imponerend uiterlijk, maakt een erudiete en dominante indruk, kan melancholisch zijn, likt de vloer waar Claire op loopt. Ze doen het twee keer per week, zelfs als welkome afwisseling op het kookeiland in de keuken. Haar dochtertjes, Fleur van zeven en Charlotte van vijf, zijn aanbiddelijke prinsesjes. Voor Claires moeder zal er een huisje gebouwd worden op hun terrein.

Kortom: het leven kan bijna niet beter zijn.

Tot Claire een glimp opvangt van iemand uit het verleden en donkere gedachten, angst en paniek toeslaan. Tikkende tijdbommen onder haar leven en gezin. Daarna wordt de kunst van het spanning opvoeren, op hoog niveau, door Verhoef beoefend. Het dagelijks leven dat ondanks de toenemende bedreiging moet doorgaan, met leugens en bedrog; de zwangere poes wordt mishandeld; een vroegere verraderlijke liefde blijkt tegenstrijdige gevoelens op te roepen. Ze streelt, kneedt en likt hem, ren, ren, ren. In alle zekerheden vallen grote gaten; geld uit het verleden zou een reden kunnen zijn om te ... Stop.

Alle fasen die naar de ontknoping voeren, hebben de toon meegekregen die ze verdienen. Geen moreel gezeur over het bevredigende einde. En niet iedere overlijdensadvertentie is wat hij lijkt. Supergirls don't cry. How about die?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden