Alles oogt knullig en onbeholpen aan Spaak

Van de dialogen en het camerawerk tot de muziek en locaties: alles oogt en klinkt knullig en onbeholpen. Aan goede bedoelingen ontbreekt het de regisseur niet, maar bij bedoelingen blijft het dan ook.

Beeld x

Aan goede bedoelingen ontbreekt het Steven de Jong niet. De regisseur van films als De Schippers van de Kameleon, Snuf de hond en De hel van '63 legt zich de laatste jaren toe op drama met een boodschap. Na Stuk! (2014), waarin het draaide om de gevolgen van pesten, is er nu Spaak, dat jongeren wil waarschuwen voor de gevaren van drugs.

Spaak is losjes gebaseerd op het levensverhaal van Paul Rood, die als gesjeesd student hasj over de grens probeerde te smokkelen en in Zweden achter de tralies belandde. Hij wist uit de gevangenis te ontsnappen en was korte tijd een veelbelovend baanwielrenner, tot hij besloot zijn straf alsnog uit te zitten. Later opende hij in Nederland een afkickcentrum.

Spaak (*), drama.
Regie: Steven de Jong.
Met: Tim Douwsma, Saskia Elise, Aart Staartjes, Jack Wouterse, Valerie Pos.
105 min., in 25 zalen.

Positieve ontwikkeling

Dat afkickcentrum, Narconon, is gelieerd aan Scientology en mede daarom omstreden, maar daar rept de film niet over. Over het waarheidsgehalte van Spaak moet de kijker zich niet te veel illusies maken. Het filmscenario wijkt flink af van Roods levensverhaal, zoals hij dat ooit beschreef in zijn 'geromantiseerde autobiografie' Groot verzet.

Scheikundestudent Luuk (Tim Douwsma) smokkelt harddrugs; zwarte pilletjes, die hij - op behoorlijk ongeloofwaardige wijze - in zijn eentje fabriceert. Terwijl zijn vriendin aan haar verslaving ten onder gaat, maakt Luuk een positieve ontwikkeling door: van onuitstaanbare egoïst wordt hij een mensenredder.

Dat De Jong met een klein budget een veelomvattend verhaal probeert te vertellen, is bewonderenswaardig, maar het maakt het resultaat er niet beter op. Op een enkele geslaagde scène na is Spaak pijnlijk slordig gemaakt. Van de dialogen en het camerawerk tot de muziek en de locaties: alles oogt en klinkt knullig en onbeholpen. Dieptepunt is een tenenkrommende achtervolgingsscène, die in saaiheid hooguit wordt overtroffen door Luuks langgerekte ontsnapping uit de gevangenis. Dat drugsgebruik kan uitmonden in een lijdensweg, maakt Spaak in elk geval wel duidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.