Alles ligt er wat dik bovenop in A Perfect Day

Je ziet aan alles dat Tim Robbins en Benicio Del Toro het naar hun zin hebben in het wrangkomische oorlogsdrama A Perfect Day. Veel minder geslaagd zijn de vele clichématige bijrollen.

Benicio Del Toro in A Perfect Day. Beeld null
Benicio Del Toro in A Perfect Day.

Je ziet aan alles dat Tim Robbins en Benicio Del Toro het naar hun zin hebben als hun personages in het wrangkomische oorlogsdrama A Perfect Day. Hulpverleners spelen ze, een tikje vet aangezet, in een niet al te scherp gedefinieerd, pril-naoorlogs voormalig Joegoslavië. 'Ergens op de Balkan', meldt de plaatsaanduiding op doek, in 1995.

B (Robbins) is de cowboy met hoofddoek die al te lang in een conflictgebied verkeert; goedmoedig cynisch, ietwat roekeloos, het normale leven verleerd. Maatje Mambrú (Del Toro) draait ook al lang mee bij het fictieve Aid Across Borders, maar overweegt eruit te stappen zodat hij zich - net als zijn echtgenote aan de andere kant van de wereld - druk kan maken om zaken als de kleur van het behang.

De Spaanse scenarist en regisseur Fernando Léon de Aranoa (bekend van Los lunes al sol uit 2002, met Javier Bardem als werkloze) baseerde zich op een Spaanse roman van voormalig missiechef van Artsen zonder Grenzen Paula Farias.

Zoals alles in A Perfect Day ligt de titel er ook wat dik bovenop: 24 uur tegenslag voor de zich in witte jeeps verplaatsende humanitaire werkers en hun aanhang. Die bestaat uit een lokale tolk, een onderweg opgepikt weesjongetje uit een kapotgeschoten dorp en Mambrú's bloedmooie Russische ex-vlam Katya, tevens zijn meerdere. Zij, een eendimensionale rol van ex-Bondgirl Olga Kurylenko, vliegt in om te beoordelen of de missie überhaupt nog zin heeft. 'Modellen zonder grenzen', grapt B als hij haar aanschouwt. Kern van de ellende: er drijft een kolossaal lijk in de waterput, dorstige dorpelingen worden afgezet door bewapende waterverkopers. De VN wil - of kan - het lichaam niet verwijderen, de hulpverleners gaan op zoek naar touw.

Bij de roadtrip door de oorlogsellende valt op dat filmmaker Léon de Aranoa de complexiteit van het hulpverlenen niet relativeert; een kapot land krijg je niet zomaar weer heel. Wat ook goed uitpakt: de onderlinge, authentiek aandoende humor van routiniers B en Mambrú. Veel minder geslaagd zijn de vele clichématige bijrollen, die de door de oorlog getroffen bevolking plus alle vrouwelijke personages reduceren tot sjabloon.

A Perfect Day Regie: Fernando Léon de Aranoa. Met Benicio Del Toro, Tim Robbins, Fedja Stukan, Olga Kurylenko. 106 min., in 23 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden