Interview Dansduetten

Alleen voor twee: choreografieconcours
voor duetten wil danswereld een boost geven

Nederland heeft een nieuw concours: de Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC). Het is de eerste choreografiecompetitie voor uitsluitend duetten. De initiatiefnemers Mischa van Leeuwen en Maya Roest, gepokt en gemazelde dansers bij Scapino Ballet Rotterdam, ontvingen 320 inschrijvingen uit veertig landen. Zestien daarvan presenteren zich komend weekend in Rotterdam. Dankzij stichting Droom en Daad van de miljardairsfamilie Van der Vorm is ook de hoofdprijs een unicum in de danswereld: €100.000.

Mourning, Morning: een van de drie Nederlandse inzendingen voor RIDCC, van choreografen en dansers: Youri Peters en Marie Khatib-Shahidi. Beeld Michiel Goudswaard

Waarom duetten?

Van Leeuwen: ‘Een duettenconcours bestond nog niet en is, net als een soloconcours, niet zo kostbaar omdat er weinig mensen meedansen. Het leuke aan een duet is dat er al snel een verhaal in zit, iets sensueels of juist afstotends.’

Roest: ‘Een duet is altijd een verhouding. Je maakt verbinding met de ander. Hoe, dat staat volledig open. In het klassieke ballet moet de man de vrouw vooral in balans houden, zodat zij virtuoos haar gang kan gaan. In eigentijdse dans zijn de rollen meestal gelijkwaardiger. Je kunt elkaar aanraken en aankijken, maar ook los van elkaar dansen, zodat er in feite twee solo’s gaande zijn.’

Van Leeuwen: ‘Maar ook dan is er spanning. Die is er, als het goed is, altijd.’

Leuk zo’n concours, maar is er ook een noodzaak?

Roest: ‘RIDCC richt zich op beginnende choreografen. Sinds de omvangrijke kunstbezuinigingen zijn er voor deze groep opvallend minder kansen. Er zijn weinig productiehuizen waar ze zich kunnen ontwikkelen en de grote gezelschappen spelen vaak op safe. De spoeling is dun geworden. Wij willen nieuwe talenten ontdekken én een boost geven aan goede mensen die al ervarener zijn, maar nog altijd kleine tournees hebben. Een concours trekt de aandacht van programmeurs en gezelschappen. In het buitenland zijn dansconcoursen heel gewoon. Met al zijn academies en gezelschappen is Nederland echt wel een dansland te noemen. Raar eigenlijk dat hier nog geen duetconcours was.’

Wat viel jullie op aan de inschrijvingen?

Roest: ‘Amerika loopt achter. Choreografen blijven hangen in oude moderne danstechnieken, zoals de Graham-techniek. In Europa en Azië is de dans verder ontwikkeld: niet zozeer technisch, wel wat betreft originaliteit. Hier proberen ze het lichaam een persoonlijke taal te laten spreken.’

Van Leeuwen: ‘En de inzendingen uit Afrika waren politieker. De choreografen hebben het vaker over hun sociaal-maatschappelijke problemen.’

Maakt een vette geldprijs het verschil?

Van Leeuwen: ‘Het winnen van een prijs helpt altijd. Onze hoofdprijs is bedoeld voor het maken van een stuk bij Theater Rotterdam. Super, maar onze speerpunten zijn de ‘company awards’: goed voor het instuderen van een bestaand eigen werk of het creëren van een nieuw stuk bij een gezelschap. Voor beginnende choreografen is het belangrijk dat hun werk meedraait in tournees van gezelschappen. Zo krijgen ze de exposure die ze nodig hebben. Voor deze eerste editie hebben alle Rotterdamse dansgroepen en dansplatforms, Club Guy & Roni uit Groningen en nog twee organisaties uit België en Zweden zich als partner verbonden aan RIDCC. Los van de jury kiezen zij hun eigen favoriete kandidaten.’

Scouten die gezelschappen zelf niet?

Roest: ‘Zeker, maar niet per se ver weg. Wij hebben – puur op onze oproep via Facebook en Instagram – aanmeldingen gekregen vanuit Columbia tot Senegal en Thailand. Zo’n concours is dus makkelijk: je hoeft alleen maar drie dagen naar Rotterdam te komen en te gaan zitten kijken.’

RIDCC, 21 t/m 23 juni, Theater Rotterdam, locatie Schouwburg. www.ridcc.com

Maya Roest, een van de initiatiefnemers van RIDCC. Beeld Nienke Elenbaas
Mischa van Leeuwen, een van de initiatiefnemers van RIDCC. Beeld Nienke Elenbaas
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.