Alle zes goed: de lekkerste wintermode

Trend

Van poederroze poppenkleren tot de comeback van de coltrui: alle grote wintermodetrends.

Foto Team Peter Stigter

Miss Perfect

De invloedrijke ontwerpster Miuccia Prada - feministe en afgestudeerd politicologe - is nooit te beroerd om in haar werk kritiek te leveren op maatschappelijke trends. En dus gebruikte ze tijdens de laatste modeshow, bij wijze van commentaar op de doorgeschoten beeldcultuur waarin alles is opgepoetst, modellen die er zó perfect uitzagen dat ze wel namaak leken. Hun futuristische pakjes deden denken aan de experimentele outfits waarmee ontwerpers als Cardin en Courrèges in de jaren zestig naam maakten. Ze waren uitgevoerd in suikerzoete pastelkleuren en gemaakt van een dikke jersey die eruitziet als spons. De pastelkleuren en de iets te korte broeken worden gegarandeerd een succes, want Prada zet tegenwoordig de trends. Ziet er ook prima uit zónder een dikke plak foundation op het gezicht.

Foto Team Peter Stigter
Foto Team Peter Stigter

Het compromis van Galliano

De nieuwe wintercollectie van Maison Margiela is de eerste prêt-à-porter-collectie van de nieuwe hoofdontwerper John Galliano. De ontwerper, die vier jaar geleden werd weggestuurd bij Dior, doet zijn best om zijn flamboyante stijl te verenigen met het ingetogen merk Margiela. Opzettelijk rafelige afwerkingen, de zichtbare voering van een rok en de grote jassen verwijzen naar de codes van Margiela. Strakke, vrouwelijke pasvormen, kniebroeken en de clowneske make-up van de modellen tijdens de show zijn typisch Galliano. De geruite minirokken en lange jarenzeventigjassen zijn niet direct aan een van beiden toe te schrijven - die zijn gewoon lekker commercieel. In hoeverre de aanstelling van Galliano een goed idee is geweest, moet nog blijken uit de verkoopcijfers. Maar de eerste collectie voelt als een compromis. Misschien doet de ontwerper wel te veel zijn best om iedereen tevreden te houden.

Foto Team Peter Stigter
Foto Team Peter Stigter

Colletje nemen

Dat meegaan met de mode zomaar een kwestie kan zijn van één goed kledingstuk kiezen, is goed te zien aan een van de populairste nieuwe wintertrends: de col. Het maakt niet veel uit wat u verder draagt, met een strakke, hoge coltrui eronder is het plaatje meteen actueel. De col hoeft niet eens te passen bij de rest van de outfit. Sterker nog: een contrasterende kleur heeft momenteel de voorkeur.

Carven. Foto Team Peter Stigter

Dikke jassen

De meeste consumenten geven liever veel geld uit aan een goede winterjas dan aan een extravagante jurk, en geef ze eens ongelijk. En dus wemelt het tijdens de modeweken in het vroege voorjaar, als de wintermode wordt gepresenteerd, steevast van de dikke jassen. Dit keer waren er veel donkergroene, militair geïnspireerde jassen te zien, onder meer bij Gucci en Chloé. Maar de belangrijkste trend als het om winterjassen gaat, is dat ze groot en behaaglijk zijn. En let ook op kleur: een winterjas hoeft niet zwart te zijn. Liever niet zelfs.

Lemaire. Foto Team Peter Stigter

Vrolijk Frans

Het Franse kledingmerk Petit Bateau is een samenwerking aangegaan met modeontwerper Jean-Charles de Castelbajac. Een slimme zet. De vrolijke stijl van de excentrieke Franse ontwerper die al ruim vijftig jaar meedraait in de mode en die eerder zowel Charlie's Angels als Lady Gaga kleedde, past prima bij de nononsensekleding van Petit Bateau. Allebei hebben ze een voorkeur voor primaire kleuren. In de collectie van De Castelbajac zitten onder meer een top en een jurk met zijn interpretatie van de Bretonse streep. Truien en T-shirts zijn voorzien van De Castelbajacs speelse tekeningen. En van de klassieke gele regenjas heeft de ontwerper een poncho gemaakt, met raampjes in de capuchon.

Jean-Charles de Castelbajac x Petit Bateau is vanaf 19 oktober verkrijgbaar in alle Petit Bateau-winkels en op petitbateau.com, € 25 voor een rompertje, € 150 voor een poncho.

Foto .

Wiskundemeisjes

De natuurkunde-nerd als stijlicoon? Afgelopen seizoen kwam ze voorbij op de catwalk bij Gucci in Milaan. De eerste collectie van de nieuwe ontwerper Alessandro Michele brak met de bekende codes van het Italiaanse modemerk. De Gucci-vrouw is niet langer een opzichtig en verleidelijk geklede jetsetdame die rondhangt in St.-Tropez en Cannes, maar een meisje met weinig make-up, een bril en een alpinopet; een bedeesd type dat thuis sommen maakt en boeken leest en op markten een excentrieke garderobe bij elkaar sprokkelt.

Ze draagt een gekleurde bontjas met iets te korte mouwen, haar geplooide leren rokken reiken tot halverwege de kuit, de hoge hakken heeft ze verruild voor comfortabele sloffen met bont, in haar jasjes en broeken zitten flinke vouwen waardoor het lijkt alsof ze te lang in een verkleedkist of op zolder hebben gelegen. Zelfs als ze een transparante top van kant draagt, ziet ze er niet overdreven sexy uit - je zou eerder denken dat ze per ongeluk haar beha is vergeten. Dat is heel wat anders dan we gewend zijn van Gucci. Maar zo gaat dat bij een modemerk waarvan de inkomsten teruglopen en men hard op zoek is naar een nieuwe identiteit: alles moet anders.

Foto Team Peter Stigter
Foto Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.