Alle thema's zijn uitstekend in balans in documentaire Daan Veldhuizen

Daan Veldhuizen houdt alle thema's van de film uitstekend in balans. Het contrast tussen jeugdvrienden Shai en Khao is de pijnlijke kern van de film.

Still uit Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice. Beeld .

In de ogen van anderen kan Shai nooit iets goeds doen. Maar nu hij zijn studie heeft afgerond en van de stad is teruggekeerd naar zijn geboortedorpje Muang Ngoi, ergens in de bergen van Laos, wil de nog jonge man bewijzen dat hij eigen baas kan worden. Als het regenseizoen voorbij is en de eerste backpacktoeristen zich aandienen, staat Shai trots in de deur van zijn nieuwe souvenirwinkel/massagesalon/excursiebureautje. Maar het is moeilijk.

Jeugdvriend Khao, het andere hoofdpersonage van de fascinerende documentaire Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice, heeft het als mens, rijstboer en gezinsvader beter voor elkaar. Wanneer hij net als Shai wandelexcursies gaat aanbieden en hierin wél succesvol blijkt, krijgen de jongemannen iets van de spreekwoordelijke mier en de krekel: de één ijverig en doelgericht, de ander dralend, feestend en drinkend omdat hij zich met zijn toekomst geen raad weet.

Backpackeffect

Lees hier het interview (+) met regisseur Daan Veldhuizen over zijn documentaire Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice, over de opkomst van het toerisme in een klein bergdorpje in Laos. Gevaar ligt op de loer, het kan in het dorpje net zo uit de hand lopen als in toeristenvrijhaven Vang Vieng. Daar is de bevolking verdreven.

Daan Veldhuizen Beeld Io Cooman

Het contrast tussen Shai en Khao is de pijnlijke kern van de film. Maar Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice gaat ook over de manier waarop dorpjes als Muang Ngoi veranderen zodra ze op een toeristische route komen te liggen. Regisseur Daan Veldhuizen (Stories from Lakka Beach) toont hoe Muang Ngoi in een identiteitscrisis belandt door de aanleg van een nieuwe weg en de komst van elektriciteit: plotsklaps is de herrie, haast en chaos van de moderne wereld binnen handbereik, en dat blijft niet zonder effect.

Hoe verwerkt zo'n dorp de toeristenstroom? Wat hebben die backpackers, voornamelijk alternatieve jongeren uit het Westen, hier eigenlijk te zoeken?

Veldhuizen, die ook het scenario, het camerawerk en de montage voor zijn rekening nam, houdt alle thema's van de film uitstekend in balans en zoekt vol nieuwsgierigheid naar antwoorden. Hij heeft duidelijk oog voor zinnelijke schoonheid - zie het prachtige shot van dunne stralen zonlicht, schietend door de spijlen van een houten hut - en laat de beelden en dialogen steeds voor zich spreken.

Backpackers, luierend in hun hangmatten: net grote wiegende baby's. Terwijl twee Nederlandse meisjes naar de dorpelingen kijken, vragen ze zich af of die mensen óók stress hebben - een gesprek dat herkenning en plaatsvervangende schaamte wekt. Zo houdt Veldhuizen zijn personages, de toeschouwer én zichzelf voortdurend een spiegel voor.

Of de filmmakers hem hebben betaald voor zijn optreden, wil iemand van Shai weten. 'Nee, ze gaven me een oude computer van 150 dollar.'

Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice. Documentaire. Regie: Daan Veldhuizen. 93 min., in 7 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden