All the Money in the World is een heuse parabel over de waanzin van het grote geld, vermomd als maffiathriller

Christopher Plummer vervangt de uit de film verwijderde Kevin Spacey in grootse stijl.

Romain Duris als de ontvoerder Cinquanta

Het is een cruciaal moment in Ridley Scotts All the Money in the World, wanneer miljardair J. Paul Getty halverwege de film een chic maar schimmig Italiaans pand betreedt. Een koffer propvol bankbiljetten wordt opengeklikt, een miljoenenbedrag overhandigd. Heeft Getty zich gebeterd? Is de oliemagnaat dan toch bereid het losgeld te betalen voor zijn op 10 juli 1973 in Rome ontvoerde kleinzoon John Paul Getty III?

Helaas. Getty is niet naar Italië gekomen vanwege de ontvoeringszaak, maar voor een ultrakostbaar Renaissance-schilderij. De ontroering die hem treft wanneer hij de afgebeelde madonna met kind ziet, lijkt Getty voor geen enkel mens op te kunnen brengen. Heel even laat vertolker Christopher Plummer wat kwetsbaarheid door Getty's pantser breken, voordat diens zakeninstinct de leiding weer overneemt.

All the Money in the World

Thriller
Regie: Ridley Scott
Met: Christopher Plummer, Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Romain Duris
132 min., in 74 zalen

Meesterlijk, zoals hier wordt gespeeld met toeschouwersverwachtingen en alles samenkomt wat deze (vrij op feiten gebaseerde) kostuumfilm zo interessant maakt. All the Money in the World, naar John Pearsons boek Painfully Rich: The Outrageous Fortunes and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty (1995), is een onvervalste parabel over de waanzin van het grote geld, gecamoufleerd als een in maffiasferen ondergedompelde thriller.

En hoe spannend het verloop van de ontvoering ook mag zijn, het is vooral Getty's onwrikbare houding die blijft fascineren. Waarom stelt de man, voor wie 17 miljoen dollar losgeld een schijntje is, zich op als een onneembaar fort?

Het krankzinnigste is nog wel dat Pauls moeder Gail, berooid sinds haar scheiding van John Paul II, meer met Getty moet onderhandelen dan met de ontvoerders. En dan moet Gail - sterke, licht aristocratische rol van Michelle Williams - zich ook nog herhaaldelijk tussen de paparazzi wagen en dealen met de incompetente Romeinse politie.

Gelukkig wordt ze gesteund door ex-CIA-agent Fletcher Chase (Mark Wahlberg), die Getty's kleinzoon veilig thuis moet zien te brengen - tegen zo laag mogelijke onkosten, uiteraard.

Het is een prestatie op zich dat de film, die ook nog eens tijd vrijmaakt voor de verstandhouding tussen Paul (Charlie Plummer) en een van zijn ontvoerders (Romain Duris), met al die verhaallijnen een zekere focus bewaart.

Vooral in het begin is All the Money in the World wat rommelig, met zijn chaotische tijdsprongetjes en een overbodige voice-over van kleinzoon Paul. Maar al snel krijgen Scott en scenarist David Scarpa de juiste versnelling te pakken.

Dan telt ook niet meer dat Getty oorspronkelijk vertolkt werd door Kevin Spacey. De opnamen waren al afgerond toen Spacey wegens aanhoudende beschuldigingen van misbruik persona non grata werd in Hollywood. Alle scènes rond Getty werden overgedaan met Plummer. Aanvankelijk vraag je je af hoe Spacey bepaalde scènes zou hebben gespeeld, alsof je de ene acteur lichtjes door de huid van de andere ziet flakkeren, maar gauwgenoeg trekt Plummer het personage helemaal naar zich toe.

En dat, zonder geforceerde pogingen de mens achter de vrek te openbaren. Plummers Getty is als een moderne Scrooge, ongenaakbaar en ijskoud, die de tol betaalt voor zijn ziekelijke schraapzucht. Onder begeleiding van omineuze koorklanken - ook dat.


'Ik ontving het script twee dagen voor we gingen filmen'

All the Money in the World bestaat nu zonder Kevin Spacey. Met dank aan vervangend acteur Christopher Plummer. Lees hier het interview dat De Volkskrant met hem had. (+)