Recensie All Hands on Deck

All Hands on Deck zwalkt, in de goede zin van het woord, tussen De Jantjes, Titanic en Das Boot ★★★★☆

Maya Roest en Mischa van Leeuwen in All hands on deck van Scapino Ballet Rotterdam en de Wëreldbänd. Beeld Rob Becker

Geen pet, knoop of kraag is hetzelfde: van volmatroos tot stuurman, van kabelgast tot kapitein. De veertien performers in All hands on deck zien er allemaal net even anders uit (met dank aan Scapino’s succesvolle kostuumontwerper Pamela Homoet). Toch behoren ze duidelijk tot de bemanning van één duikboot, kameraden die het met elkaar moeten zien te rooien op volle zee, ook – of juist – als ze aan het slot het gevaar (storm? oorlog?) steeds dichter voelen naderen.

Negen dansers van Scapino Ballet Rotterdam dompelen zich met vijf slapstickmuzikanten van de Wëreldbänd anderhalf uur onder in een werkend leven op zee. Van laden, lossen, sjorren en zwabberen tot drinken, dollen, slapen en zoenen. Allemaal sfeervol verbeeld met een vleug variété: van bonte muziek die over een rasp wordt gehaald tot vlotte dans die over het dek vliegt. Een show die zwalkt, in de goede zin van het woord, tussen musical (De Jantjes), film (Titanic), serie (Das Boot) en revue (de gelijknamige, patriottische roadshow All hands on deck uit 2007). Zonder verhaal of plot, maar met sterke sfeer.

We kijken naar een metaalgrijze romp, met klapdeuren, patrijspoorten en schuin oplopende boeg. Daar gaat een vertrekscène met koorstemmen als scheepstoeters naadloos over in een ochtendappèl. In de krappe slaapcabine met drie kooien blijken negen dansers zich te kunnen omkleden terwijl vijf muzikanten musiceren op banjo, viool, basgitaar en – jawel – een hele contrabas. Het puilt uit, maar klinkt als een klok.

De Wëreldbänd neemt met bont instrumentarium telkens andere gedaanten aan. De muzikanten mengen zich moeiteloos tussen de dansers. Met een glasharp tijdens een klokkend drinkgelag of met concertina’s tijdens een romantisch dansavondje. Rogier Bosman hangt als boegbeeld in de touwen en ontlokt aan een Indiase bansuri-fluit de lokroep van een scheepshoorn. Willem van Baarsen trekt met altviool over de Balkan naar Oekraïne. Ro Krauss blinkt uit in jabba talk met westernsnik en Sanne van Delft plukt aan zijn snaren als aan de schubben van een vis. Jon Bittman maakt de olijke vervreemding compleet door te blazen op alle koper waar lucht doorheen kan.

De dansers zwaaien hun ledematen los als trossen, met zwiepende benen en snel wentelende armen, kenmerkend voor het dansoeuvre van Ed Wubbe. Dit keer mengt de artistiek leider van Scapino veel scheepsgebaren door zijn choreografie. Van dek-zwabberen tot dronkemansdans en van spierballenvertoon tot langgerekte afscheidskus. Prachtig zijn de zeebenen van Christian Leveque tijdens zijn razendsnel voorbij vliegende breakdance-solo.

De kus tijdens het duet van Mischa van Leeuwen en Maya Roest helt iets te gretig over naar de iconische pose op de beroemde foto van de bevrijdingsomhelzing, van de onlangs overleden matroos George Mendonsa, maar vooruit. De bemanning is dan nog naïef; ze heeft geen weet van het naderend zeemansgraf dat aan de patrijspoorten klopt.

Dans
All hands on deck door Scapino Ballet Rotterdam en de Wëreldbänd, 16/3, Theater Rotterdam, Rotterdam. 
Tournee t/m 15/6

Maya Roest en Mischa van Leeuwen in All hands on deck van Scapino Ballet Rotterdam en de Wëreldbänd. Beeld Bas Czerwinski
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.