Recensie Film

Alita: Battle Angel is een ideaal mengsel van young-adult, sciencefiction en manga (drie sterren)

Uitmuntend zijn de racescènes waarin bewapende mens-machines op gemotoriseerde skates strijden om een ijzeren bal.

Beeld uit de film Alita: Battle Angel. Beeld eenmalig K2

Het is 2563. Het logo van filmstudio 20th Century Fox verandert in het begin van Alita: Battle Angel in een vervallen ‘26th Century Fox’. Robotdokter Ido (Christopher Waltz) stuit op een schroothoop op het intacte hoofd, brein en hart van een robot met een lief meisjesgezicht, Alita. Een hypergeavanceerd gevechtsmodel, zal later blijken, maar voor Ido vult ze het gat dat zijn vermoorde dochter heeft achtergelaten. Hij monteert haar hoofd op een fragiel meisjeslijf, ze wordt verliefd op de stoere mensenjongen Hugo, maar ontdekt ook dat ze in dit lijf niet kan zijn wie ze echt is.

Zo vindt regisseur Robert Rodriguez zijn ideale mengvorm tussen creatief verbeeld young adult-achtig sciencefictionspektakel à la Valerian and the City of a Thousand Planets en Ready Player One, een snufje actuele identiteitspolitiek en het oorspronkelijk nogal gewelddadige bronmateriaal: een Japanse strip van Yukito Kishiro. De animatieverfilming van die strip vergaardemedio jaren negentig ook in Nederland een cultstatus, in de slipstream van klassiekers als Akira en Ghost in the Shell. James Cameron meldde al in 2003 dat hij een remake wilde maken, wachtte op verdere ontwikkeling van digitale effecten, maar dook vervolgens in zijn eigen Avatar. Hij staat bij Alita: Battle Angel op de aftiteling als scenarist en producent.

Actifilmer

Qua technisch vernuft doet de 50-jarige Rodriguez niet onder voor Cameron. Al is zijn carrière ietwat ingedut, vooral als actiefilmer toont hij zich hier op het bovengemiddeld vindingrijke niveau van zijn eerdere films Desperado (1995) en Sin City (2005). Uitmuntend zijn met name de racescènes waarin bewapende en buitenissig uitgedoste mens-machines op gemotoriseerde skates strijden om een ijzeren bal, als kruising tussen Harry Potter en Transformers.

Dat het drama te midden van dit technische spierballenvertoon wat naar de achtergrond wordt geduwd, hoort er een beetje bij. Het is hooguit zonde van het acteertalent van Mahershala Ali en Jennifer Connelly, wier kwaadaardig bedoelde rollen niet helemaal uit de verf komen. Opmerkelijk, en op een verrassende wijze zelfs goed, is het spel van Rosa Salazar als het titelpersonage. Haar gezicht werd met de computer nagetekend en onder meer bewerkt met onnatuurlijk grote Manga-ogen. Het effect valt te zien als de volgende stap na Gollum in The Lord of the Rings en de apen in de recente reeks Planet of the Apes. Hoe groot die ogen ook zijn, je vergeet op den duur dat je kijkt naar een artificieel mensengezicht – en dat is precies de bedoeling.

Alita: Battle Angel

Actie/sciencefiction

3 sterren

Regie Robert Rodriguez.

Met Rosa Salazar, Christoph Waltz, Mahershala Ali, Jennifer Connelly, Keean Johnson.

122 min., in 134 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.