RecensieThe Tree

Alexandra Broeder weet wederom van ongetrainde jongeren sterke podiumperformers te maken ★★★★☆

De meisjes van jeugdpsychiatrie-instelling de Bascule spelen ontroerend mooi. 

Scene uit The Tree.Beeld Jean van Lingen

Alexandra Broeder maakt geen theatervoorstellingen van het soort dat we hier week na week beschrijven. Alexandra Broeder creëert alternatieve werkelijkheden, droomwerelden waarin onbekende regels gelden en bijzondere wezens leven. Deze figuren lijken meer op geesten dan op normale mensen. Vaak laat Broeder die wezens spelen door kinderen. In The Tree zijn het acht tienermeisjes die in behandeling zijn (geweest) bij de Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam. Eerder maakte Broeder met hen The Well. Voor haar samenwerking met de psychiatrie won Alexandra Broeder vorig jaar de Gieskes-Strijbis Podiumprijs.

Bij binnenkomst mag het publiek plaatsnemen rondom een speelveld van gevlochten linnen en goudpapieren snippers. Alles lijkt zacht aan te voelen, nergens scherpe hoeken of randen. Hier leven de meisjes. Ze vlechten. Ze zingen. Ze komen naar de rand en praten op zachte toon met toeschouwers. ‘Waarom bent u gekomen?’ IJzingwekkend lang kunnen ze je aanstaren. Het is wederom knap hoe Broeder van een stel ongetrainde jongeren zulke sterke podiumperformers weet te maken.

Voor The Tree haalde ze inspiratie uit de surrealistische roman De vegetariër van de Zuid-Koreaanse schrijfster Han Kang. Hierin probeert een getroebleerde vrouw te ontsnappen aan haar nachtmerries door in een boom te veranderen. De meisjes proberen hetzelfde. Ze lijken in de laatste fase van hun transitie te zitten. Hoewel de toeschouwer minder dan in vorig werk wordt verleid om met de meisjes mee te gaan, om de transitie eveneens te ondergaan, is het slotbeeld – de meisjes als levende boom – ontroerend mooi.

Waarom ze in een boom willen veranderen, spreken de meisjes niet uit. Ze schrijven het wel op kartonnen bordjes, die ze aan de toeschouwers uitdelen. Op het mijne staat: ‘Omdat ze zich lelijk voelt als mens.’

The Tree

Theater

★★★★☆

Door Frascati Producties i.s.m. de Bascule, regie Alexandra Broeder. Met Anouk, Charlotte, Claire, Diantha, Esmee, Jamy-Lee, Nicky en Olivia.

17/1, Frascati Theater, Amsterdam. Daar t/m 8/2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden