Alexander McQueens raffinement openbaart zich helaas pas achteraf

Een Kelly bag is in een normale uitvoering al bijna niet te betalen, laat staan het uitvergrote, krokodillenleren exemplaar dat Jean Paul Gaultier in zijn hand hield toen hij zaterdagmorgen tijdens de finale van de Hermèsshow de catwalk oprende....

Ook veel draagbaars bij Chanel. Zat de zomercollectie nog tjokvol mini, dit najaar hangen de rokken weer netjes op de knie, of lager. Karl Lagerfeld had gekozen voor een wintersportthema. Uit tule wolken dwarrelde nepsneeuw, een model droeg over haar schouder gouden kunstschaatsen mee. Er waren gebreide sjaals en truien met een pinguïn erop. De vrolijk geruite Chaneltweed was zo dik, dat zelfs de modellen er stevig van werden.

De jongere garde onder de rijke dames wendt zich steeds vaker tot Givenchy, sinds de vrouwencollecties worden ontworpen door de 32-jarige Riccardo Tisci. Zijn shows waren tot nu toe erg gecompliceerd: modellen die als verdwaasde aliens om een grote bol liepen, kleren waar net te veel aan ontworpen was. Ditmaal hield Tisci het simpel: een breed, kaal podium, elegante, toegankelijke kleren. Zeemansbroeken, bijpassende (bont)jasjes met opstaande kragen, dramatische mouwen en grote gouden knopen. Alleen bij een broek met extreem wijde pijpen en met zeer grote studs beslagen jasjes was Tisci nog doorgeslagen.

De show van Alexander McQueen was opgedragen aan Elizabeth How, een ver familielid van hem dat in 1692 bij de heksenprocessen in Salem, Massachusetts, werd opgehangen. Zijn modellen volgden de lijnen van een rode ster, gekleed in wat leek op indrukwekkende creaties. Leek, want als locatie was gekozen voor een sportpaleis, waar de stoelen te ver van het podium stonden om de kleren goed te kunnen zien. Lastig was ook dat geprojecteerde beelden van krioelende sprinkhanen, bloedende harten en brandende schedels veel aandacht trokken.

De dramatische vormen van de korte jurkjes en jassen, de latex leggings, de maskers en de gegoten bustiers kwamen op afstand nog wel over. Maar pas achteraf, op foto’s, was te zien hoe in een bontjasje een Egyptisch bladmotief was geschoren, hoe mooi een geborduurde leren bustier en een rok van bont waren, hoe fraai van detail de gothic avondjurken. Zonde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden