Alabama Song

Zelda, de onbekende

Ideaal onderwerp voor een roman: het dramatische leven van een historische persoonlijkheid. Het leven van Zelda Fitzgerald bijvoorbeeld. Haar echtgenoot Scott was in de jaren twintig zo'n beetje de beroemdste schrijver van Amerika, zijzelf was een provocerende Southern Belle en gezamenlijk vormden ze het glamour couple van hun tijd.

Sterker nog: ze waren de belichaming van de Roaring Twenties, het door optimisme en experimenteerdrift gekenmerkte tijdperk na de Eerste Wereldoorlog. Net als de Roaring Twenties gingen Scott en Zelda aan hun ongeremde uitbundigheid ten onder. Hij stierf na excessief drankgebruik in 1940 aan een beroerte, zij bracht vanaf 1930 een groot deel van haar leven door in psychiatrische klinieken en kwam in 1948 bij een brand in een kliniek om het leven.

De Franse auteur Gilles Leroy liet zich door het leven van Zelda inspireren voor Alabama Song. Hij lijkt de fictievorm te hebben gekozen om zo de vrijheid te scheppen de 'onbekende' Zelda te tonen. We weten dat Scott Zelda's artistieke ambities fnuikte en wellicht complete verhalen van haar heeft gepikt.

De wanhoop die deze psychische en artistieke onderdrukking bij Zelda teweeg bracht, worden in Alabama Song indringend tot leven gewerkt, en het is duidelijk dat de romanvorm hier zeer functioneel is.

Maar de wijze waarop Leroy de historische werkelijkheid naar zijn hand zet, roept vragen op. Bij veel persoonnamen volgt hij de feiten, maar waarom dochter Scottie hier Patti heet en Ernest Hemingway wordt omdoopt tot Lewis O'Connor is onduidelijk.

Evenals het gegeven dat Leroy sommige feiten nadrukkelijk manipuleert, maar andere handhaaft en zelfs in een nawoord verantwoordt. Deze schijn van willekeur geeft de roman iets vrijblijvends.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.