Ajax en de krantenkoppen: 'Iedereen wil scoren'

Ajax-perschef David Endt wil meer controle over journalisten. En vindt dat helemáál niet raar...

RONALD OCKHUYSEN

De aandacht van de pers voor Ajax heeft een vlucht genomen, zegt perschef David Endt. Nog geen tien jaar geleden zaten de journalisten, 'een man of 25', na de wedstrijd met spelers 'gezellig' na te praten. Nu ontvangt Ajax bij thuiswedstrijden 125 journalisten.

Terwijl een deel van de voetbalpers in Florida de verrichtingen van het Nederlands Elftal volgde, gooide Endt in Het Parool de knuppel in het hoenderhok: Ajax zou na de beursgang volledige controle willen hebben over het werk van journalisten. Het voetbalbedrijf wil werkafspraken maken. Wie zich daar niet aan houdt, komt niet meer voor een interview met een Ajacied in aanmerking. Wat die afspraken behelzen? Het recht de kop boven het verhaal te maken. En de toezegging een correct weergegeven uitspraak achteraf te kunnen veranderen wanneer die uitspraak Ajax niet goed uitkomt.

Ongenuanceerd, en uit zijn verband gerukt, noemt Endt de weergave van zijn plannen in Het Parool - waar Endt trouwens ook columnist is. 'Typisch een verhaal dat ik eerst even had moeten lezen.' De schrijver van het verhaal, Arthur de Boer, schrikt niet. 'Ik heb het gesprek op band staan.'

Endt: 'Als je naar mijn ideaal vraagt, dan zeg ik, inderdaad dogmatisch: ik wil de publiciteit rondom Ajax volledig in de hand hebben. Dat is utopisch gedacht. In werkelijkheid streef ik naar een harmonie tussen de diverse belangen.'

In de huidige praktijk leest Endt elk interview met een Ajacied voorafgaand aan de publicatie. Hij neemt de tekst met de geïnterviewde door, plaatst kanttekeningen ('doorgaans niet meer dan een stuk of drie') en doet, indien hij dat nodig acht, een kopsuggestie. Ook de verbindende teksten, de gedeelten waarin niet wordt geciteerd, zijn volgens de perschef onderdeel van de autorisatie. 'Een interview, inclusief die verbindende teksten, is de vertaling van een gesprek. Als een speler schrikt van een bepaalde passage, dan meld ik dat, óók als hij het letterlijk zo heeft gezegd. De journalist mag die kritiek negeren. Al zal dat zijn relatie met de speler niet ten goede komen ; als je iemand op de koffie uitnodigt en die loopt met het servies de deur uit, vraag je die persoon niet meer terug.'

Endt ziet zichzelf als een bewaker van een porseleinkast. Bij Ajax staat alles in het teken van het winnen van wedstrijden, en daarbij past, stelt Endt, het streven zoveel mogelijk in eigen hand te houden. 'Eén op de honderd verhalen, en echt niet meer dan dat, is een wild verhaal. Dat kan tot onrust binnen de club leiden. Onrust kan succes in de weg staan.'

De beursgang van Ajax zal de omgang met de pers zeker beïnvloeden, meent Endt. Hij hoopt binnenkort bij een Engelse club zijn licht op te steken over de werkrelatie tussen een beursgenoteerd voetbalbedrijf en de journalisten. 'Ik vermoed dat vooral bladen als Panorama en Aktueel iets gaan merken. Voor dergelijke media is voetbal spektakel. Ik denk niet dat wij straks nog akkoord gaan met een verzoek van Panorama om met zes blote meiden een reportage in de kleedkamer te mogen maken - dat past niet bij Ajax.'

Nieuws wordt voortaan met meer dan gewone zorg verspreid. De interesse van Ajax voor bekende voetballers - Brian Laudrup zou komen, maar koos voor Chelsea - mag niet meer naar buiten sijpelen voordat de contracten zijn getekend.

Het recht op het bedenken van de kop, of een vetorecht voor Ajax in het geval een interview mocht tegenvallen, zijn zaken waar Endt, bij nader inzien, niets van wil weten. 'Ik ben niet de man die onder druk van wie dan ook rare eisen gaat stellen. Ajax heeft net als iedereen belang bij een onafhankelijke pers. Maar de pers heeft ook belang bij Ajax. Iedereen wil scoren. Iedereen wil met het succes meevaren. Bij die overmatige aandacht moet je ervoor waken dat je je niet zomaar aan iedereen overlevert.'

Ronald Ockhuysen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden