recensie klassiek

Afzwaaiend chef-dirigent Manacorda brengt zonder poeha concentratie en poëzie aan in stukgespeelde muziek van Bruch en Rimski-Korsakov

Muziek van Tawfiq, Bruch en Rimski-Korsakov

Klassiek

Door: Antje Weithaas (viool), Het Gelders Orkest o.l.v. Antonello Manacorda

22/11, Orpheus, Apeldoorn

Sprookjesprins, muziekmagiër, zielzorger. Knoop de talenten aan elkaar en je hebt de man die dit weekend is afgezwaaid als chef-dirigent van Het Gelders Orkest: Antonello Manacorda. In 2011 begon de Italiaan met een groep die na bezuinigingen versuft in de touwen hing. Nu zit er een collectief dat enerzijds trots (muzikaal), anderzijds nerveus (beroepsperspectief) afkoerst op een fusie met het Orkest van het Oosten.

Per 1 september 2019 is de versmelting een feit. Naar een nieuwe orkestnaam en een chef wordt gezocht. Hoe die de neuzen één kant op kan krijgen, deed Manacorda voor in het Apeldoornse theater Orpheus. Voor aanvang zat hij op de bok ontspannen te kletsen met een paar violisten. Tijdens het concert stond hij relaxed te luisteren, regelen en verbinden. Zonder poeha bracht hij concentratie en poëzie aan in stukgespeelde muziek van Max Bruch en Nikolaj Rimski-Korsakov.

Bruchs Eerste vioolconcert ging strak van start. Met een fileermes sneed de Duitse solist, Antje Weithaas, het overtollige vet uit de noten. Hetzelfde deed concertmeester Cécile Huijnen in de doorschijnende vioolsolo’s van Sheherazade, Rimski-Korsakovs sfeervolle orkestverhaal naar Duizend-en-een-nacht.

Drie keer raden waar de Koerdisch-Nederlandse componist Hawar Tawfiq de inspiratie vond voor zijn nieuwe orkeststuk 1002. In de geest verbond Tawfiq de avonturen van Sinbad de Zeeman met de onzekere koers die de aarde vaart. In de praktijk bleek het een kolfje naar de hand van Manacorda. Hij vertrok met schemersnaren, slagwerkschichten en een laatste droge tik op het woodblock.