After the Storm-regisseur houdt onvoorwaardelijk van zijn personages

Kenmerkend en toch weer wonderbaarlijk, hoe Hirokazu Kore-eda rond zijn antiheld zo'n gemoedelijk, zomers geheel optrekt. Aan de details voel je dat de Japanse regisseur onvoorwaardelijk van zijn personages houdt.

Beeld uit After The Storm. Beeld
Beeld uit After The Storm.Beeld

Echt talent openbaart zich al vroeg, vindt de een. Grote talenten bloeien laat, stelt de ander: mannen hebben tijd nodig om op smaak te komen. En zo heeft iedereen een mening in Hirokazu Kore-eda's vertrouwd fijnzinnige familiedrama After the Storm. Die verschillende standpunten zijn net propjes die naar hoofdpersonage Ryota (Hiroshi Abe) worden gegooid: kijken hoe hij op die woorden reageert. En of wij vinden dat ze passen bij deze uitgebluste veertiger, die ooit een prachtige schrijverscarrière tegemoet zag en een gelukkige gezinsvader was, maar ergens de verkeerde afslag nam.

Regisseur Hirokazu Kore-eda levert laatste zijn laatste Japanse familiedrama af

Na tien jaar levert regisseur Hirokazu Kore-eda (54) zijn laatste film af in het genre waarin hij is gespecialiseerd: het moderne Japanse familiedrama. (+)

Terwijl Japan aanhoudend door tyfoons wordt geteisterd, toont Kore-eda in zijn elfde speelfilm vooral de ravage na Ryota's persoonlijke storm. Vijftien jaar geleden publiceerde hij zijn enige boek, tegenwoordig werkt hij bij een detectivebureau - research voor zijn volgende roman, zogenaamd. Hij verdraagt het niet dat zijn ex-vrouw Kyoko (Yoko Maki) een nieuwe relatie heeft en gebruikt zijn zoontje Shingo (Taiyo Yoshizawa) als informant over mama's minnaar. Zijn moeder Yoshiko (Kirin Kiki), die onlangs weduwe is geworden, bezoekt hij voornamelijk om geld los te peuteren. Op zijn overleden vader lijkt hij meer dan hem lief is.

'Waar is het fout gegaan in mijn leven?', vraagt hij zich af, wat perfect past bij de verbaasde oogopslag van zijn vertolker. Abe speelde eerder de zoon in Kore-eda's Still Walking (2008) en zijn optreden in After the Storm lijkt een direct vervolg op die rol: dezelfde afgepeigerde lichaamshouding en vergelijkbare, door verwachtingen en sociale druk gekweekte frustraties.

After the Storm. Drama. Regie: Hirokazu Kore-eda Met Hiroshi Abe, Kirin Kiki, Yoko Maki, Taiyo Yoshizawa, Lily Franky 117 min., in 19 zalen.

Kenmerkend en toch weer wonderbaarlijk, hoe Kore-eda rond deze verfomfaaide antiheld zo'n gemoedelijk, zomers geheel optrekt. Dat ligt ook aan het andere, contrasterende hoofdpersonage: sinds de dood van haar echtgenoot geniet Yoshiko volop van haar herwonnen vrijheid. Een heerlijke, droogkomische, nuchtere rol van veteraan Kiki, die in Still Walking eveneens de moederfiguur vertolkte, en net als Abe sindsdien regelmatig met Kore-eda samenwerkte.

After the Storm sluit in alle opzichten aan bij het eerdere werk van de meestercineast. Na films als Still Walking, Like Father, Like Son (2013) en Our Little Sister (2015) onderzoekt Kore-eda wederom de dynamiek van het (gebroken) gezin en dat met tederheid, het scherpste oog en de grootst mogelijke kalmte.

Dat daarbij de vertelconventies van het melodrama worden gevolgd, inclusief een door de weersomstandigheden afgedwongen gezinshereniging, is bijzaak: het zijn de kleine gebaren die tellen. Vindt Ryota Yoshiko's zelfgemaakte ijsjes niet zoet genoeg, dan doet zij er de volgende keer stiekem een extra scheutje limonade bij, zonder dat dit al teveel met close-ups wordt benadrukt, en zonder de voorspelbare scène waarin Ryota van dat zoetere ijsje proeft. Fijn dat Kore-eda ruimte maakt voor zulke alledaagse situaties, en ze tegelijkertijd aan de verbeeldingskracht van zijn publiek overlaat.

Aan zulke details voel je bovendien dat Kore-eda onvoorwaardelijk van zijn personages houdt. Hoe gemankeerd ze ook zijn, en of ze nu met een vlinder praten of op nachtelijke speurtocht gaan met hun zoon, het is een liefde die zeer aanstekelijk werkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden