Afrika-expo op Biënnale omstreden

Verzameling Dokolo zou zijnopgebouwd met besmet geld.‘Maffia-achtige’ praktijkenvan Kongolese familie...

venetië De curator van de Biënnale van Venetië, Robert Storr, ziet ondanks ophef over de Afrika-tentoonstelling (een onderdeel van de hoofdtentoonstelling van de Biënnale) geen reden deze af te gelasten. Volgens critici is Check List afkomstig uit een collectie die is opgebouwd met frauduleus verkregen geld.

‘Zolang er geen harde bewijzen zijn, kan ik niets doen’, zegt Storr, een Amerikaanse curator en criticus. Hij is verantwoordelijk voor de hoofdtentoonstelling van de Biënnale, die van 10 juni tot en met 21 november wordt gehouden.

Het fundament van Check List wordt gevormd door de Sindika Dokolo African Collection of Contemporary Art, bezit van de Kongolees Sindaka Dokolo. Volgens Artnet Magazine (dat zijn berichten deels baseert op het Franse dagblad La Conscience) heeft hij de collectie opgebouwd met geld van zijn vader, oprichter van de Nouvelle Banque de Kinshasa.

Vader Dokolo wordt ervan beschuldigd geld van de bank hebben doorgesluisd naar zijn familie. Daardoor zou hij de staat en rekeninghouders voor 80 miljoen dollar hebben benadeeld, toen de bank in 1986 failliet ging. Sindsdien zou de familie met ‘maffia-achtige’ activiteiten de rechtmatigheid van het verworven bedrag hebben verdedigd.

Een ander kritiekpunt op de keuze is dat Dokolo’s echtgenote, de Angolese zakenvrouw Isabel dos Santos, aandeelhouder zou zijn van een aantal diamantenfirma’s. Deze bedrijven zouden verantwoordelijk zijn voor schendingen van de mensenrechten. De keuze voor de Dokolo-collectie werd gemaakt door een jury, door Storr aangesteld, uit 37 inzendingen op basis van open inschrijving.

Storr zegt bezorgd te zijn over de jurybeslissing. ‘Ik had al eerder vragen gesteld of de keuze wel zo gepast was. Maar ik kon hun beslissing niet terugdraaien. Dan sjoemel je met de regels en doorbreek je de geloofwaardigheid.’

Vorig jaar lieten de Afrikaanse tentoonstellingsmakers Salah Hassan en Okwui Enwezor (die in 2002 verantwoordelijk was voor de Documenta in Kassel) al weten ‘beledigd’ en ‘zwaar teleurgesteld’ te zijn door het systeem van open inzendingen. De twee curatoren hadden liever gezien dat het Forum of African Arts de tentoonstelling zou samenstellen. Het Forum, waarvan zij de oprichters zijn, had al de afgelopen jaren het Afrikaanse paviljoen op de Biënnale gepresenteerd.

Overigens laat Storr zich ook kritisch uit over het voornemen van Biënnale-directeur Davide Croff om van de Biënnale van Venetië in 2009 weer een verkooptentoonstelling te maken. Dat was in de periode 1942-1968 ook het geval. ‘Ik denk dat dat een verschrikkelijke vergissing is.’ Dat beurzen anticiperen op biënnales, zoals de beurs van Basel, waarop werk van kunstenaars te koop is die in Venetië worden getoond, is volgens Storr nog wel te billijken. ‘Maar dat Venetië een beurs begint te worden niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden