Serierecensie Watchmen

Afgaande op de eerste zes afleveringen is Watchmen een van de sterkste series van het jaar ★★★★☆

Op basis van de eerste zes afleveringen van Watchmen kan het al een van de sterkste series van dit jaar genoemd worden.

Beeld uit Watchmen. Beeld HBO

Hoeveel mensen zouden na de heftige openingsscène van Watchmen, waarvan inmiddels de eerste aflevering op Ziggo/HBO is uitgezonden, online hebben opgezocht of het bloedbad in de jaren twintig in Tulsa, Oklahoma ook werkelijk heeft plaatsgevonden? De schrijver van deze recensie in ieder geval wel. En inderdaad, een hele zwarte stadswijk werd platgebrand (met vuurbommen die uit vliegtuigen werden gegooid) en honderden zwarte inwoners van de welvarende stad werden vermoord door witte racisten.

Watchmen is een superhelden-­serie (waarvan de meeste helden geen superkrachten hebben maar bekwame wrekers van onrecht zijn – type Batman), maar krijgt met deze opening, die zich in het verre verleden van de serie afspeelt, een historische ruggegraat. Watchmen speelt zich af in een alternatieve versie van het heden, waarin de grotendeels zwarte politiemacht van Tulsa opnieuw wordt belaagd door gewelddadige gemaskerde racisten, de zogenoemde ‘Seventh Kavalry’.

Lindelof, de man achter series als Lost en The Leftovers, geeft Watchmen weliswaar een geheel eigen draai, maar hij doet dit wel binnen een bestaand fictief universum. De serie is gebaseerd op de klassieke gelijknamige stripreeks van Alan Moore en Dave Gibbons (in 1987 in één band verschenen) en de speelfilm van Zack Snyder (2009). En daarmee komt Lindelof dus ook voor het eerst op een terrein waar de fanboys zich heer en meester wanen. Op basis van de eerste aflevering ontstond er al een soort tegenbeweging van fans van de strip die vonden dat Lindelof de mythologie van Watchmen had gekaapt om er een Social Justice Warrior (SJW)-thema aan te hangen.

Of misschien vonden de fanboys het onverteerbaar dat de gewelddadige racisten zich hullen in zogenaamde Rorschach-maskers. En omdat ze zich laten inspireren door de dagboeken en daden van Rorschach, een populair personage uit de oorspronkelijke Watchmen, die werd voorgesteld als een soort Travis ­Bickle (het wraakzuchtige personage uit Taxi Driver) op steroïden.

Watchmen

Een serie van Damon Lindelof

Met Regina King, Don Johnson, Tim Blake Nelson, Jeremy Irons

Te zien op Ziggo/HBO

HBO stuurde critici de eerste zes afleveringen van Watchmen, en op basis daarvan kan het een van de sterkste series van dit jaar genoemd worden. Met een voortdurende, verrassende en confronterende mengeling van Watchmen-mythologie en historische gebeurtenissen; en geweldig acteerwerk van acteurs als Regina King (als rechercheur Angela Abar), Tim Blake Nelson en Jeremy Irons. En Don Johnson! Laten we Don Johnson niet vergeten.

En dan mag de toonzetting grimmig zijn, Lindelof en zijn scenaristen en regisseurs hebben buitengewoon veel plezier in het creëren van een alternatieve werkelijkheid waar Robert Redford president is, Steven Spielberg hele andere films heeft gemaakt en de musical Oklahoma een zwarte cast heeft.

Geef het even tijd, of kijk die eerste aflevering desnoods twee keer. Watchmen wemelt van de verwijzingen naar boek en film, maar je kunt ook zonder. Lindelof is een man die tussen vraag en antwoord rustig een aantal jaren kan laten verlopen (Zie Lost. Zie The Leftovers) en ook in Watchmen tasten we meer dan eens in het duister. Maar dan volgt de zesde aflevering waarin vrij onnavolgbaar een aantal verhaallijnen bij elkaar worden gebracht. Wellicht haken oude fans af, maar er zullen genoeg nieuwe bijkomen.