Affiches van wereldtop vol knappe vondsten

Wie het Affichemuseum in Hoorn betreedt, loopt kans meteen tussen de ogen worden geraakt door een affiche dat vlak bij de ingang is opgehangen....

Wereldtop 2003. De beste affiches van de nieuwe eeuw heet de tentoonstelling in het Noord-Hollandse stadje en daar is geen woord overdreven bij. Honderddertig affiches hangen er, op het internationale concours in het Franse Chaumont geselecteerd als zijnde de hoogtepunten van hedendaagse affichekunst. Sinds twintig jaar staat Chaumont een zomermaand lang geheel in het teken van het affiche.

Dit jaar zonden 650 ontwerpers uit 40 landen zo'n 2200 affiches in. Een gemeenschappelijke stijl zoekt men vergeefs, maar de vormen- en kleurenpracht compenseren dat.

In Parijs zal het beslist de aandacht getrokken hebben, het affiche dat uitsluitend bestaat uit de volle rode lippen van een vrouw, verticaal op het affiche geplaatst. Femmes...femmes! heette de voorstelling; de belettering golft mee met de lippen.

Een eenduidig idee verhoogt de attentiewaarde, maar soms moet je twee keer kijken om te ontdekken hoe knap een vondst is verbeeld. Zoals bij het zelfportret dat de Hongaarse ontwerper Istvàn Orosz samenstelde uit getekende muzikanten die zijn mond, neus en ogen vormen.

Een enkele ontwerper laat zich drijven op golven van nostalgie. De Amerikaan Paul Davis maakte twee affiches in de stijl van de jaren vijfig voor Grand Illusion en Beauty and the Beast, twee filmklassiekers. Alleen de typografie verraadt - het zo perfect rondzetten van teksten was nog niet mogelijk in de jaren vijftig - dat het affiche uit onze dagen dateert.

Veel affiches kondigen theater-, film- of muziekvoorstellingen aan, maar ook voor een boodschap van politieke of persoonlijke strekking blijft het affiche het ultieme medium. De jury in Chaumont bekroonde het hartverscheurende affiche waarop de Franse ontwerper Philippe Apeloig de geschiedenis van zijn vermoorde joodse familie weergeeft - het affiche als gedenkteken.

Onder de geselecteerde ontwerpers bevinden zich ook enkele Nederlanders. Daaronder het jeugdige duo Harmen Liemburg en Richard Niessen; zij maakten enkele jaren geleden opvallende affiches voor een multidisciplinair evenement. Het zijn affiches die zij zelf eens vergeleken met electronische schakelschema's. Met behulp van de computer ontstonden intrigerende beelden die verbindingen leggen tussen schrijvers, musici en ontwerpers.

Minder bekend is Vic Hulshof die sinds jaar en dag het affiche levert voor Paaspop Zieuwent in de Achterhoek. De vaderlandse boerenrock beschikt daarmee over een ontwerper die tot de beste in zijn vak wordt gerekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden