Filmrecensie Hiernamaals

Advies: kijk Hiernamaals samen met je kind. En houd het daarna stevig vast (vier sterren)

Scène in de film Hiernamaals van Willem Bosch .

Hiernamaals, het regiedebuut van Willem Bosch, die ook het scenario schreef, gaat over de dood en windt daar geen doekjes om. Het is een film die wordt uitgezonden in de reeks Telefilms, die in de week van 18 tot en met 23 februari gewijd is aan het genre familiefilm. De films worden elke middag om half vier uitgezonden. Ouders, kijk Hiernamaals samen met je kind – en houd het daarna stevig vast. Kinderen, sleep je ouders naar de bank – en idem dito. Hiernamaals past in een fraai rijtje klassieke Nederlandse jeugdfilms (Het zakmes, Mijn vader woont in Rio, Kauwboy, Lang leve de koningin), waarin de ontbrekende ouder een te overwinnen obstakel in het leven is.

In de film van Bosch (een film die het ernstige thema met veel levensvreugde, fantasievolle vormgeving en prachtig acteren omkleedt) verliest Sam haar moeder (Romana Vrede), doordat die op hoge hakken een ladder beklimt en ervan afstort. Haar vader (Gijs Scholten van Aschat) doet zijn best, maar laat in zijn emotionele onbeholpenheid het gemis van haar moeder nog sterker voelen.

Sanaa Giwa als Sam in Hiernamaals.

Eerder dan de bedoeling lijkt in het leven, belandt de 16-jarige Sam (prachtige rol van Sanaa Giwa) na een auto-ongeluk in de hemel, waar ze ontvangen wordt door een engel (Jan-Paul Buijs). In deze versie van het hiernamaals is de engel een ambtenaar met vleugels, die vooral ‘gezeik‘ wil voorkomen. Voordeel van de hemel: je krijgt je overleden moeder (en de rest van je dode familie) te zien en je kunt een paar prangende vragen stellen. Wie is er allemaal verliefd op je geweest? En hoeveel milkshakes heb je in totaal gedronken?

Hiernamaals is in de eerste helft vooral lichtvoetig, maar dat er iets persoonlijks bij Bosch op het spel staat, voel je in elke scène. Sam leert al snel dat er een geheime passage terug naar het leven is (een soort tweede kans, waarbij je opnieuw wordt geboren), die loopt via een wasserette en die haar de kans biedt haar moeder te redden.

In haar tweede leven wordt Sam een kind met een grote fascinatie voor ladders. De kleine variaties in dit tweede leven maken het echter moeilijk voor haar het noodlot te keren. Het slaat alsnog toe, zij het in een andere gedaante. Ja, het is allemaal niet mis voor een jeugdfilm, of voor elke film eigenlijk, maar het is ook troostrijk.

Wel samen kijken.

Hiernamaals

Vier sterren