Adobe en Yahoo gaan PDF-advertenties verkopen

SAN FRANCISCO (ANP) - De Amerikaanse zoekmachine Yahoo en softwarefabrikant Adobe gaan advertentieruimte verkopen voor het populaire documentprogramma PDF-reader. Dat hebben de bedrijven woensdag bekendgemaakt.

Uitgevers van documenten in PDF-formaat krijgen de gelegenheid om advertenties te plaatsen in een kader naast de eigenlijke tekst. De opbrengst - een bedrag per klik - wordt verdeeld tussen de adverteerder, Adobe en Yahoo.

Het is voor het eerst dat Adobe, bekend van de programma's Reader en Acrobat, zogenoemde dynamische advertenties in PDF-formaat accepteert. Dat zijn advertenties die kunnen worden aangepast aan het profiel van de bezoeker van de webpagina. De advertenties hebben verder ook betrekking op de inhoud van de pagina. Als de PDF-tekst wordt geprint, verdwijnen de advertenties.

Yahoo is vooral de afgelopen maanden op zoek naar meer mogelijkheden om online advertenties te plaatsen. Het bedrijf heeft al een contract met onder meer de veilingsite eBay. PDF is populair bij zowel grote instellingen als particulieren, vooral als programma voor grotere rapporten en nieuwsbrieven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden