Recensie Jameszoo

Albumhoes Jameszoo Beeld Jameszoo

Dance/ Elektronisch

★★★★★

Jameszoo

Melkweg Live

Brainfeeder/ V2

Hij was een begenadigd vechtsporter en reisde met zijn sporttas de wereld rond. Tot zijn lichaam er genoeg van had en zo'n beetje alle tanden uit zijn gezicht waren geslagen. Dan maar iets met muziek gaan doen, besloot Mitchel van Dinther uit Den Bosch. Als Jameszoo maakt hij nu compleet vrijgevochten en door alle genres vliegende muziek. Op toetsen en met de laptop, en met een band én gasten uit een rijk jazz-verleden. Hij werd internationaal ontdekt, alweer. En tekende op het label Brainfeeder van de Amerikaan Flying Lotus. Wat een bijzondere en toch ook enigmatische figuur in de Nederlandse muziek.

In 2017 opende Jameszoo het Amsterdam Dance Event met het Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley. De weerslag van die show is nu op plaat uitgebracht en iedereen die niet in de Amsterdamse Rabozaal was, kan de schade inhalen.

Jameszoo (echte naam Mitchel van Dinther) in zijn huis in Den Bosch. Beeld Daniel Cohen

De opnamen zijn gaaf; geen zaalrumoer, geen geruis van het publiek. En wat vullen Jameszoo en het orkest elkaar fraai aan. Het valt soms niet mee om elektronische muziek of dance orkestraal diepgang te geven maar het Metropole Orkest flikt het hem, op Melkweg Live. Al vanaf de eerste track Flake spelen springerige en pulserende toetsen (van Van Dinther en Niels Broos) en soundtrack-achtige strijkers een fijn en razend spannend muzikaal spel. De muziek van Van Dinther is bij uitstek geschikt voor een orkestrale aanpak, dat moet ook Jules Buckley hebben gemerkt. Zijn werk ademt de geest van de elektronische jazz uit de jaren zeventig, van bijvoorbeeld Weather Report. De verende strijkers en lichtvoetige jazzdrums geven de funky track Soup precies de goede sfeer: zelfs de toch vrij hard honkende saxsolo van John Dikeman klinkt subtiel. De dosering en dynamiek zijn nauwkeurig afgewogen, en je zit een uur lang echt ademloos te luisteren naar de escapades van toetsenisten, laptops en orkest. Een weergaloze liveplaat.